Op maandag 8 februari zie je al je leerlingen hopelijk weer terug in de klas. Wij adviseren je om eerst 1,5 week te gebruiken om weer even te wennen op school. Vanaf 1 februari kun je dan de volgtoetsen afnemen. Een waardevol instrument is Sociaal-emotionele-ontwikkeling, het geeft je gelijk een indruk hoe de leerling op dit moment in zijn vel zit. Wij raden het af om toetsen thuis te laten maken door de leerlingen.
Tips:
- Bepaal welke vaardigheden je minimaal wil toetsen;
- Selecteer een toets die past bij de leerdoelen waar de leerling aan gewerkt heeft;
Gebruik hiervoor de toelichting bij iedere vaardigheid; - Bekijk zo spoedig mogelijk na de afname de resultaten en selecteer eerst de leerlingen die een afwijkend (dan verwacht) resultaat laten zien;
- Vergelijk het resultaat met andere observaties. Denk hierbij aan ingeleverd werk, methode-gebonden oefen- en/of toetssoftware enz.;
- Bespreek samen met de leerling opvallende antwoorden met de functie ‘Bekijk de antwoorden’;
- Bepaal tenslotte samen met de leerling aan welke leerdoelen en/of domeinen verder gewerkt gaat worden.
Vragen die jij jezelf kunt stellen
De belangrijkste vraag die je met het team moet stellen is: heeft het nut om nu te toetsen, welke informatie gaat het ons opleveren? Heb je voor al je leerlingen scherp in beeld op welk niveau ze functioneren en hoe je onderwijsaanbod er voor de komende periode uit moet zien? Als het antwoord daarop ‘ja’ is, levert een volgtoets je geen nieuwe informatie op, en heeft het dus niet zoveel nut. Wist je dat je het niet verplicht is om 2x per jaar een LVS-toets af te nemen? Het gaat er om dat je een goed beeld hebt van de vorderingen van je leerlingen. Lees hier meer informatie vanuit de Onderwijsinspectie.
Kijk hier voor alle informatie.