Het geluid van vijf jaar IEP Eindtoets

Vijf jaar geleden pakte Bureau ICE de kans met beide handen aan om te laten zien dat eindtoetsing in het basisonderwijs anders kan. Vol ambitie en idealen startten we met een andere toets, een ander geluid, waar we heilig in geloofden én nog steeds in geloven. Dat je met betekenisvol toetsen en een frisse vormgeving kunt zorgen dat leerlingen gemotiveerd en zelfs met plezier een toets maken. Opgaven die aansluiten bij wat een leerling gewend is in de klas, maar ook opgaven die in onderwerpen aansluiten bij hun interesses. We wilden minimale toetsstress creëren door deze manier van toetsen én dat lukt nog altijd. Hoe mooi is het om te horen van leerlingen en leerkrachten dat ons geloof in die andere manier van eindtoetsing omarmd en begrepen wordt. Dat alles wat we bedacht hebben terug komt uit verhalen van leerlingen en leerkrachten als ze eenmaal met de IEP gewerkt hebben.

De toetsstress wegnemen op de IEP-scholen is ons gelukt. In de media zien we wél veel (toets)stress en die lijkt alleen maar toe te nemen. Onnodig als we kijken naar de reacties die wij terugkrijgen van de scholen waarom ze voor de IEP Eindtoets hebben gekozen. We delen er graag een paar:

“Een toets die motiveert in plaats van demotiveert.”

 “Wij nemen nu al enkele jaren de IEP Eindtoets af. Leerlingen ervaren het ieder jaar weer als een prettig werkboekje en ervaren daarom geen toetsstress (zo hebben wij gemerkt). Ze vinden het prettig om te maken.”

“De opgaven lopen op in moeilijkheidsgraad, zo ervaart ieder kind een succesgevoel. Prettige uitstraling van de toetsboekjes. Overzichtelijk indeling en vormgeving.”

“De toets is overzichtelijk voor de leerlingen. Ze mogen in het boekje schrijven. De afname is kort en krachtig. De uiteindelijk rapportage is begrijpelijk, ook voor alle leerlingen. Ze kunnen zien wat ze kunnen.”

 “Visueel aantrekkelijk; het aanbod is afgestemd op de leerling van nu met een reële normering. Alles komt terug in een overzichtelijk eindrapportage, voor de leerling maar ook voor mijn school.”

“Alles op op papier. De leerlingen hadden daar zelf ook voor gekozen, we hebben ze dat gevraagd. Verder vonden we het heel prettig dat kinderen de antwoorden in het boekje mogen schrijven en niet op een los antwoordblad.” 

“Opbouw, inhoud én de vormgeving staan dichtbij de dagelijkse praktijk. Kinderen vinden de toets erg prettig; hebben niet het gevoel bezig te zijn met een toets. Presteren daardoor meer naar verwachting.”

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *