Blog: Keuzes voor later, moet dat nu al?

Een aantal jaar terug nam mijn stagiaire van toen afscheid van mijn klas. Als cadeautje gaf ze alle kinderen een klein potje met snoepjes met een kaartje. Daarop stond wat de kinderen volgens haar later zouden worden…

Sommige kinderen kregen een grote glimlach bij het zien van hun toekomstvoorspelling. Wie wil er geen topsporter worden of wereldkampioen? Twee meiden toonden een totaal verschillende reactie op verpleegster. Niet zo gek misschien als je niet tegen bloed kan…. Schrijver worden als je niet van taal houdt klinkt ook niet als de beste optie. Toch snapte ik het toekomstbeeld, want wow wat bouwde deze leerling mooie zinnen! Toen eenmaal duidelijk was wat een visagiste doet, kreeg één van mijn meiden een blos op haar wangen en een doel voor ogen.

Altijd terug bij juf
Ik dacht aan mezelf van vroeger. Als kleine kleuter wist ik het al. Heel zeker. Ik word juf! Tal van andere beroepen passeerden de revue. Fotograaf, fotomodel, journalist en psycholoog leken me interessant. Maar niet interessant genoeg. Dus kwam ik altijd terug bij juf. Gelukkig, zeg ik nu!

Overigens was ik één van de weinigen die wist wat ze wilde worden. Geen van mijn vriendinnen van vroeger is dat geworden waarvan anderen of zij zelf dachten dat het in hun toekomst paste. Hoe kan je dat ook weten als je zo jong bent? Van meer dan de helft van de beroepen hebben we geen idee dat ze bestaan! Laat staan wat er allemaal nog aan beroepen gaat ontstaan de komende jaren…

Een visie op onderwijs, waar fietsen al niet goed voor is!
De stagiaire en kinderen waren naar huis en ik zat op de fiets. Het perfecte moment om de dag te overdenken en idealiter een beetje los te laten. Maar ik kreeg het niet uit mijn hoofd. Moeten we op de basisschool wel bezig zijn met wat je later wil worden? Al fietsend vormde zich eindelijk een visie in mijn gedachten. Ik had namelijk altijd gehandeld vanuit gezond verstand, intuïtie en een goed hart. Niets mis mee natuurlijk. Totdat een voor mij belangrijk iemand in het onderwijs mij vroeg wat nu precies mijn visie op onderwijs is? En ik met mijn mond vol tanden stond. Ik had mijn visie nog nooit onder woorden gebracht! Tot nu dus. Et voila!

Ik wil kinderen leren dat ze een keuze hebben. Hoe je een keuze maakt. Hoe je ermee omgaat als jouw keuze de juiste blijkt te zijn. Of juist niet! Er zijn tegenwoordig zoveel keuzes te maken… Je leert jezelf beter kennen door de keuzes die je maakt. En hoe fijn is het om jezelf te leren kennen! Om erachter te komen wat je talenten en valkuilen zijn en welke vaardigheden bij je passen. Zodat je goed kan zijn voor jezelf, anderen en je omgeving, bekend én onbekend.

Bij jezelf beginnen
Wat je een ander wilt leren begint bij jezelf. In dit geval bij mij. Keuzes maken dus! Keuzes maken in het onderwijs dat ik geef. Door goed te kijken naar mijn leerlingen, hun onderwijsbehoeften en vervolgens aanpassingen te maken. Om mijn keuzes te begrijpen is het goed om te weten waar ik als leraar rotsvast van overtuigd ben:

1. Ieder kind wil gezien en gehoord worden én leren.
2. Kinderen laten in hun gedrag zien wat ze nodig hebben om te zijn.
3. Er zijn oneindig veel mogelijkheden als je creatief denkt.
4. Alles begint bij de leraar.
5. Een gezonde portie lef is noodzakelijk als je keuzes maakt.

Wat zijn jouw overtuigingen? En maak je keuzes in jouw onderwijs met die overtuigingen in gedachten? Ik neem de komende maanden graag mee in de keuzes die ik maak en heb gemaakt!

Ik kreeg trouwens ook een potje met snoepjes. Juf stond erop. Toch wel fijn…

Bekijk hier de presentatie die Renée gaf tijdens Toetscongres PO.

Renée van Eijk is lerares in het basisonderwijs in Rotterdam. Naast lesgeven houdt Renée zich bezig met onderwijs door op onderwijsevenementen te spreken over eigenaarschap van leraren en het effect daarvan op hun onderwijs, startende leraren te coachen en inspireert ze lerarenteams met de onderwijs modeshows van EduEnVogue. In haar blog vertelt Renée maandelijks over keuzes die ze maakt in haar onderwijs en hoe deze keuzes bijdragen aan de ontwikkeling van de leerlingen in haar klas.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *