Menu
TOA-trainingen rekenen taal
TOA-trainingen rekenen taal

Training Anderstaligen beoordelen op 2F en 3F

Waarom deze training?

Het is van groot belang dat het beoordelen van taalexamens op een professionele en deskundige manier uitgevoerd wordt. Betrouwbaarheid en validiteit zijn hierin essentieel. Daarnaast is het belangrijk dat de assessoren deskundig zijn én zo objectief mogelijk hun werk uitvoeren. Dit laatste aspect is in de afgelopen jaren wellicht nog lastiger geworden door de komst van vele NT2-examenkandidaten. Want hoe beoordelen we een student die Nederlands niet als moedertaal heeft? Moeten we deze studenten net zo ‘streng’ beoordelen? Of mogen we hier een zekere coulance toepassen?

Aanpak van de training

Tijdens de training nemen we de problematiek van de NT2’er in het reguliere (mbo) onderwijs onder de loep. De trainer, met NT2-ervaring, zal starten met het uiteenzetten van de verschillende beoordelingsmodellen en de bijbehorende knelpunten voor de NT2’er. Vervolgens bestuderen we met elkaar een aantal examenproducten. Hoe breed kunnen we het referentiekader zien? Is er een mogelijkheid tot het toepassen van enige coulance of moeten we de NT2’er exact hetzelfde beoordelen als de NT1’er? 

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor alle docenten die instellingsexamens van de productieve vaardigheden Nederlands in TOA-toetsplatform gaan beoordelen van studenten die Nederlands niet als moedertaal hebben.

Gedachtengang van elkaar horen is ontzettend belangrijk!
Anoniem

Dit ga je leren

  • Waarom en voor wie doen we dit?
  • Hoe word ik een goede beoordelaar?
  • Beoordelen met TOA: uitgangspunten
  • Wat is 2F? Wat is 3F?
  • Welke aspecten zijn knelpunten voor een NT2-er?
  • Struikelblokken: hoe kunnen we helpen?
  • Samen beoordelen van examenproducten

Dit levert het op

Na afloop van de training hebben deelnemers kennis over de beoordelingsmodellen en kunnen zij deze op een succesvolle manier bij het beoordelen van taaltoetsen van NT2-kandidaten toepassen. Dit draagt bij aan een waardevol diploma voor de student.  

Op deze wijze wordt de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid tussen de assessoren vergroot en hierdoor de kwaliteit van het examenproces op een duurzame manier geborgd. 

Na afloop ontvang je een bewijs van deelname.  

Nuttige informatie

Volledig online nee
Volledig op locatie opdrachtgever V
Deels online nee
Open inschrijving nee

Rapportcijfer TOA Training

Training TOA Taalassessor

Artikel: Examineren bij anderstalige mbo-studenten, hoe doe je dat?

Het afnemen en beoordelen van examens Nederlands bij anderstalige mbo-studenten kan voor assessoren een uitdaging vormen. Er zijn regels en kaders waarbinnen gewerkt moet worden, maar er zijn ook manieren om ruimte op te zoeken. Hoe doe je dat? Wat mag wel, wat mag niet? Mariska van Berkel, trainer en adviseur bij Bureau ICE, ontwikkelde een training die inzicht en duidelijkheid biedt over het examineren van deze doelgroep.

Mariska van Berkel, TOA-trainingen

Meld je aan