Menu
IEP Leerlingvolgsysteem
IEP Leerlingvolgsysteem

IEP Leerlingvolgsysteem

Dit is hét moment! - Start jij ook met het IEP Leerlingvolgsysteem?

Op dit moment zijn heel veel scholen zich aan het oriënteren op een nieuw leerlingvolgsysteem. Fijn! Want nu kun je een leerlingvolgsysteem kiezen wat past bij de visie en werkwijze van jouw school. Uiteraard is het belangrijk om je voorafgaand aan de keuze eerst goed te oriënteren. Daar helpen we je graag bij. Via onderstaande knop nemen we je mee door drie fasen van de oriëntatie:

  1. Kennismaken met het IEP LVS
  2. Afstemmen met je IEP-adviseur, team en bestuur
  3. Een goede start met het IEP LVS

 

Inzicht Eigen Profiel

Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. We vergelijken leerlingen niet met elkaar, maar focussen op de persoonlijke ontwikkeling. Een uitkomst waarmee jij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.

Toetsen en meetinstrumenten

Een leer- en criteriumgerichte aanpak
Niets is zo demotiverend voor een leerling als horen dat je ‘ondergemiddeld’ presteert. Het huidige systeem van leerlingen met elkaar vergelijken, de zogenoemde percentielscore, doet geen recht aan de ontwikkeling van leerlingen. Zonde en oneerlijk, vinden wij.

Inzicht Eigen Profiel (IEP)
IEP doet het anders. De IEP is gebaseerd op een leergerichte aanpak in plaats van een prestatiegerichte aanpak. Een digitaal volgsysteem waarin we leerlingen uiteraard volgen op taal en rekenen via de referentieniveaus (bovenbouw) en leerlijnen (onderbouw). Maar waarin we ook meetinstrumenten aanbieden voor hart én handen. Denk aan de leeraanpak, de mate van nieuwsgierigheid of het vermogen om samen te werken.

Flexibel
Iedere leerling leert op zijn eigen tempo. Daarom kan je als leerkracht zelf bepalen wanneer je een toets klaarzet voor een leerling.

De zes waarden van het IEP Leerlingvolgsysteem

Minder toetsstress

  • De leerling staat centraal, niet de toets
  • Er zijn geen vaste toetsmomenten, toetsmoment passend bij de leerling
  • Beperkte afnametijd

Compleet kindbeeld

  • Hoofd, hart én handen
  • Naast taal en rekenen inzicht in sociaal- emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen
  • Inzicht in alle talenten

Betekenisvol toetsen

  • Aansluiting bij belevingswereld leerlingen
  • Taal is geen struikelblok bij rekenen
  • Methode-onafhankelijke toetsen
  • Volgen op leerdoelen in de onderbouw
  • Volgen op referentieniveaus in de bovenbouw

Positieve insteek

  • Niet afrekenen, maar ontwikkelen
  • Leerlingen niet met elkaar vergelijken
  • Focus op groei van de individuele leerling

Eigenaarschap leerling

  • Inzicht Eigen Profiel
  • Betrokkenheid eigen leerproces vergroot motivatie van de leerling
  • Positief effect op betrokkenheid ouder

Nakijktijd wordt leerlingtijd

  • Automatisch nagekeken toetsen
  • Tijd om resultaten direct met leerling te bespreken
  • Inzicht in voortgang van leerling, groep én school

Informatiepakket aanvragen

Ben je benieuwd naar het IEP Leerlingvolgsysteem (en/of de IEP Eindtoets), vraag dan een informatiepakket aan. Vul het formulier in en ontvang de materialen op je school. Je krijgt van ons o.a. een brochure, voorbeeldrapportages en een voorbeeldboekje. 

Talentenkaart|Resultaten

De talentenkaart is de rapportage van het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS) en vormt een mooie aanvulling op het leerlingrapport. De talentenkaart is een waardevol en informatief hulpmiddel om het gesprek met de leerling aan te gaan over zijn eigen ontwikkel- en leerproces. Daarnaast is het heel bruikbaar voor de communicatie met ouders/verzorgers.

Wat staat er op de talentenkaart?

  • Een persoonlijke toelichting
  • Behaalde leerdoelen en het huidige niveau van de leerling
  • Voortgangsgrafiek van de leerling t.o.v. de doelen, zonder vergelijking met anderen
  • Leergroei van de afgelopen periode
  • Per toets de domeinscores (% goed op een onderdeel van de toets)
  • Spindiagrammen van de hart- en handeninstrumenten
  • Indien gewenst: Pré-advies in groep 7 én schooladvies in groep 8

Bekijk hieronder de voorbeelden.

Licenties

Het IEP leerlingvolgsysteem bevat het complete hoofd, hart en handenpakket. Je krijgt:

  • Toetsen (digitaal & papier), instrumenten en aanvullende onderwijsmaterialen
  • Toegang tot volgsysteem en koppelingen voor iedereen
  • Uitgebreide rapportagemogelijkheden
  • Benodigdheden voor implementatie, van start tot ervaren gebruiker
  • Communicatiemiddelen

Klik op onderstaande knop om precies te zien wat er allemaal bij de prijs inbegrepen zit.

Tabel leerlingprijzen IEP Leerlingvolgysteem (LVS) - Bureau ICE

 

 

 

 

 

 

*Prijzen zijn excl. BTW

Veelgestelde vragen

Heb je nog vragen over het IEP LVS? Dan staat je vraag vast tussen de veelgestelde vragen. Bekijk de vragen via onderstaande knop.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

IEP Vragen