“Is het voor een cijfer?” Als docent hoor je deze vraag ongetwijfeld regelmatig. Leerlingen lijken soms moeilijk in beweging te krijgen zonder vooruitzicht op een cijfer. Tegelijkertijd ondervinden veel leerlingen last van toets- en prestatiedruk. Ook ouders vinden het ingewikkeld als er geen cijfers verschijnen in administratiesystemen, want hoe zie je dan of het goed gaat met je kind? Maar in het leven na school ben je ook niet alleen in beweging te krijgen als je ergens een cijfer voor krijgt. Hoe veranderen we die cijfercultuur?
JIJ! kijkt naar jou
Het team van JIJ! werkt dagelijks met scholen samen aan doelgericht toetsen en evalueren. We kijken naar jou, en helpen je met de inzichten die jij nodig hebt om jouw leerlingen te laten groeien.
We zijn zeker niet tegen cijfers. Er kan een hele goede reden zijn om een cijfer te geven. De vraag is vooral waarom je een cijfer geeft, wat zegt het? Hoe helpt het jouw leerling zich verder te ontwikkelen én wat voor inzicht geeft het jou als docent? Dat is precies waar onze trainingstrajecten en gesprekken bij de inzet van het JIJ! LVS over gaan. Waarom toets je? Welke vorm van toetsing past daarbij én wat doe je met de resultaten en inzichten?