Groei in beeld met de IEP leergroeimeter

Blog Leergroei
Blog Leergroei

Zicht op je leerlingen met de leergroeimeter van IEP

Ieder kind ontwikkelt zich in een eigen tempo. Daarom vergelijken we bij IEP geen leerlingen met elkaar, maar kijken we naar de groei die een leerling doormaakt. Met het IEP LVS zie je in een oogopslag of een leerling op koers ligt om de onderwijsdoelen te halen én of hij profiteert van het onderwijsaanbod. Daarvoor gebruiken we de leergroeimeter.

Wat laat de leergroeimeter zien?

De leergroeimeter maakt duidelijk hoeveel groei een leerling heeft doorgemaakt ten opzichte van andere IEP-leerlingen. Die groei berekenen we door de hoogste score van de vorige toetsperiode te vergelijken met die van de huidige periode.

De voortgangsgrafiek brengt deze vergelijking in beeld. Zet hiervoor de lijn van het landelijk gemiddelde aan. Het landelijk gemiddelde is de gemiddelde groei van alle IEP-leerlingen op die vaardigheid. Is de lijn van de leerling steiler? Dan is de groei bovengemiddeld. Een minder steile lijn? Dan is de groei ondergemiddeld. Blijft de lijn vlak of daalt hij zelfs? Dan blijft de meter leeg.

In onderstaand voorbeeld heeft een leerling een score van 51 gehaald op de 5b-toets voor zowel lezen als rekenen.

Leergoeimeter voor lezen  grafriek lezen

Leergroeimeter rekenengrafiek rekenen

Hoe lees je de leergroeimeter?

De leergroeimeter geeft een signaal. Is deze (bijna) leeg of juist (bijna) vol? Dan is dat reden om even stil te staan. Kijk altijd naar het behaalde toetsniveau én de leergroei samen.

Bij leerlingen die, zoals in het voorbeeld hierboven, het niveau van de toets hebben gehaald en een (bijna) gemiddelde groei laten zien, geeft de leergroei geen reden tot zorg.

Goed om te weten: de leergroeimeter kijkt alléén naar de groei, niet naar het niveau zelf. Juist voor leerlingen onder de norm is dat waardevol. Zij kunnen veel groei laten zien, ook al halen ze het streefniveau nog niet.

Wat als de maximale score is gehaald?

Heeft een leerling twee keer de maximale score gehaald op dezelfde toets? Dan kan hij geen extra groei laten zien, en blijft de meter leeg. Toch is dat geen reden tot zorg: de toets is simpelweg te makkelijk. Overweeg een toets van een hoger niveau klaar te zetten. Dan zie je weer nieuwe groei terug in de leergroeimeter.

En in de bovenbouw?

In groep 7 en 8 zien we dit vaker: een leerling haalt het maximum op de <1F-1F toets. Als je dan opnieuw dezelfde toets afneemt, blijft de lijn vlak en de meter leeg. Ook hier geldt het advies om opeen hoger niveau te toetsen, zodat je beter in beeld krijgt waar nog groei mogelijk is.

Let op: bovengemiddelde groei is geen doel op zich. Toets niet door om een volle meter te krijgen, maar om je aanbod beter te kunnen afstemmen op de leerling.

Resultaten delen met ouders

Voor ouders is het IEP LVS vaak nieuw. Leg daarom uit dat de leergroeimeter een signaalfunctie heeft. Eerst kijk je naar het niveau en de score; daarna pas naar de meter. Is het maximum behaald? Dan was de toets te makkelijk. Leg uit dat leergroei inzicht geeft in de ontwikkeling, ook als het niveau (nog) niet is behaald. De leergroeimeter laat niet zien of een leerling goed of slecht scoort, maar hoe hij zich ontwikkelt ten opzichte van eerdere toetsmomenten. Gebruik de talentenkaart als hulpmiddel om samen met ouders en leerling in gesprek te gaan over groei.

Leergroei in het groepsoverzicht

Via de tab ‘Leergroei’ in het LVS zie je de leergroeimeters van alle leerlingen in één overzicht. De kleuren vertellen je snel wie er onder- of bovengemiddeld groeit. Handig voor gerichte interventie.

Kijk bijvoorbeeld eens naar een leerling die 65 scoort met veel groei. Wat heb je gedaan dat werkte? En een leerling met score 70 maar een lege meter – heeft hij eerder al het maximum gehaald? Dan kun je hoger toetsen. Nu is de leergroeimeter leeg, maar met een volle groeimeter komt de leerling de volgende keer misschien wel onder de 2F-lijn uit. . In het midden van het groepsoverzicht zie je leerlingen met een score van 75 en 76. Waarom laten zij ondergemiddelde groei zien? Bij de twee leerlingen met een score van 77 is er geen reden tot zorg. Zij scoren ruim boven de 2F-lijn én hebben een bovengemiddelde groei doorgemaakt. Het is wel goed om in de gaten te houden of het aanbod voor hen uitdagend genoeg is en blijft.

Naast de leergroei kun je in dit overzicht ook de verschillende normen terugvinden; de ontwikkellijnen en het landelijk gemiddelde/de schoolweging. De norm staat standaard op de ontwikkellijn 2F/1S.. Wanneer je een andere norm kiest, kan het aantal leerlingen dat groen of blauw kleurt veranderen. De lengte van de balkjes -de leergroei- blijft gelijk: daar heeft de norm geen invloed op. Maar omdat de norm van de 1F-lijn lager ligt dan die van de 2F/1S lijn, zullen meer leerlingen groen kleuren wanneer je kiest voor de 1F-norm.

ontwikkellijn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Let op: de ontwikkellijn 2F/1S laat zien in hoeverre de groep of de leerling op weg is om het streefniveau 2F/1S te gaan behalen. Als het balkje licht- of donkergroen is, kun je verwachten dat het streefniveau eind groep 8 realistisch en haalbaar is. De normen Landelijk gemiddelde en Schoolweging laten zien wat leerlingen in Nederland in dit leerjaar gemiddeld scoren voor deze vaardigheid.

Leergroei in de schooloverzichten

De schooloverzichten geven je in een oogopslag inzicht in de leergroei van je leerlingen. In de dwarsdoorsnede en de trendanalyse zie je hoe groepen of leerjaren scoren én groeien. Deze overzichten zijn een samenvatting van de leergroeipagina van je groep(en). Je herkent meteen de visuele weergave van het resultaat (boven of onder de norm) en de mate van groei.

Wat betekent leergroei?

Bij IEP draait het niet om scoren op een vooraf bepaald niveau, maar om groeien. Inzicht in leergroei is niet bedoeld om prestaties na te streven maar om te zien of leerlingen op koers liggen voor het streefniveau van eind groep 8. Een licht- of donkergroene groei is goed: deze leerlingen ontwikkelen zich zoals je mag verwachten. Laat een leerling blauwe groei zien? Dan is dat een signaal omte kijken of de leerling extra ondersteuning nodig heeft.

Dwarsdoorsnede: hoe scoort je school op één moment?

De dwarsdoorsnede toont per toetsperiode het resultaat en de leergroei voor elk leerjaar. In het voorbeeld zie je dat bijna alle leerlingen in leerjaar 3 op of boven de ontwikkellijn 1S zitten. In leerjaar 4 en 5 is er een dip zichtbaar, terwijl leerjaar 6 juist veel groei laat zien. Leerjaar 7 toont opnieuw een dip, en in leerjaar 8 groeit de groep sterk.

Zijn er meerdere groepen per leerjaar? Dan kun je wisselen naar de weergave per groep om te zien of er verschillen zijn. Interessant om dan te bespreken:

  • Wat zou de dip in leerjaar 4, 5 en 7 kunnen verklaren?
  • Waarom zien we zoveel groei in leerjaar 3, 6 en 8?
  • Kunnen leerjaren van elkaar leren?

Ook zie je in het voorbeeld dat veel leerlingen in leerjaar 4 en 5 een ondergemiddelde groei laten zien. Soms komt dat doordat leerlingen twee keer op rij de maximale score haalden – er zit dan geen verdere groei in het meetbare bereik. Dit zie je terug op de leergroeipagina van de groep.

Ontwikkellijn

Trendanalyse: hoe ontwikkelt je school zich over meerdere jaren?

De trendanalyse geeft je inzicht in de gemiddelde ontwikkelscore én de gemiddelde leergroei per leerjaar, over meerdere toetsjaren. Kies je voor de verdiepte weergave? Dan krijg je er de informatie uit de dwarsdoorsnede bij.

In het voorbeeld zie je dat leerjaar 3 tot en met 6 in schooljaar 2023-2024 structureel boven de norm scoren van ontwikkellijn 2F: alle balkjes zijn groen. Vanaf leerjaar 7 verandert dat. In de laatste twee toetsperiodes laten deze groepen ondergemiddelde groei en lagere scores zien: de balkjes zijn lichtblauw. In leerjaar 8 zet deze trend zich grotendeels voort.

  • Stel jezelf en je team de volgende vragen:
  • Wat valt je op in de ontwikkeling van deze groepen?
  • Kun je verklaren waarom de groei afneemt in de hogere leerjaren?

Welke acties kun je hier als team op ondernemen?

Met de leergroeipagina op groepsniveau duik je nog dieper deze resultaten in.

Trendanalyse

Tot slot

Leergroei helpt je om leerlingen écht in beeld te krijgen. Het gaat niet om vergelijken of scoren, maar om ontwikkeling. En dat is precies waar we met IEP voor staan.

Maak een verdiepingsslag met IEP Trainingen

Heb jij al ervaring met het IEP LVS? Wil je graag leren hoe je de IEP-data leest? Of wil je ervoor zorgen dat jij, samen met je team en je leerlingen, dezelfde IEP-taal spreekt?

Met de IEP-trainingen leer je het IEP Leerlingvolgsysteem nog beter begrijpen en ontdek je hoe het kan bijdragen aan jouw onderwijs.

Meer informatie over de IEP-trainingen lees je hier.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *