Gastcolumn van Edith van ’t Wout: “Niet perfect is ook goed?!”

edith van 't wout
edith van 't wout

Een aantal jaren geleden gaf ik Engelse les en ik herinner me nog goed hoe een leerling reageerde toen ik hem aansprak op de vele taalfouten in zijn toetsen en leesdossier. “Maar mevrouw, u begrijpt toch wat er staat? Dit is toch het vak Engels en niet Nederlands?” Ik begreep waar de leerling naartoe wilde. Bij het vak Engels deed de Nederlandse taal er voor de leerling blijkbaar niet toe.

Subsidie Basisvaardigheden 

In 2022 kregen we als school in Friesland de subsidie ‘Verbetering basisvaardigheden’ toegekend. We hebben ervoor gekozen om naast rekenen de subsidie vooral in te zetten op taal. We zitten in een gebied waar we eigenlijk wel kunnen spreken van tweetaligheid, namelijk Fries en Nederlands. De meeste leerlingen hebben Fries als moedertaal. Deze subsidie was meer dan welkom! We wilden een verbeterd taalplan opstellen, waarbij we de verantwoordelijkheid voor het verbeteren van de Nederlandse taal bij onze leerlingen bij álle docenten van álle vakken neerleggen.

Preconditioneel werken

Er ontstonden geweldige ideeën bij de docenten om ons taalplan te verbeteren, maar toen we met het docententeam een training bij JIJ! van Bureau ICE gingen volgen, kwam het meest innoverende plan op tafel. Het voornemen ontstond om preconditioneel te gaan werken. Kortom, als bijvoorbeeld een dossier van een leerling te veel taalfouten bevat, kan die niet ingeleverd worden. Een leerling moet terug met het dossier om de taalfouten aan te passen voordat het stuk nagekeken wordt door de docent. Uiteraard houden we rekening met leerlingen met dyslexie. In de lagere klassen beginnen we met interpunctie op het niveau van hoofdletters en punten en zo gaan we dat ieder leerjaar een stukje verder ontwikkelen.

Bewustwording

Taalvaardigheid speelt een cruciale rol in de toekomst van onze leerlingen. Slordigheden in sollicitatiebrieven kunnen kansen op een baan verkleinen en taalfouten in advertenties kunnen het vertrouwen in een product of dienst ondermijnen. Ondanks de vele beschikbare hulpmiddelen blijven taalfouten een valkuil.

Door preconditioneel te werken, zorgen we ervoor dat leerlingen al vroeg leren hoe belangrijk correcte taal is. Door hen te laten herzien en verbeteren voordat werk definitief wordt ingeleverd, krijgen ze niet alleen een sterkere basis, maar ontwikkelen ze ook een kritische blik op taalgebruik. Dit stelt hen in staat om met meer zelfvertrouwen de arbeidsmarkt op te gaan en een waardevolle bijdrage te leveren aan elk bedrijf waar ze terechtkomen. Laten we dat besef actief aan hen meegeven.

Toets! Special #5, Werken aan de basisvaardigheden - vraag hem aan!

In Toets! Special #5, Werken aan de basisvaardigheden, vind je meer ervaringsverhalen en interviews met professionals uit het voortgezet onderwijs. Vraag deze special aan en ontvang hem gratis in je brievenbus of inbox.

Vraag Toets! Special #5 aan
Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *