LVS BES - header website
LVS BES - header website

Veelgestelde vragen

Algemene informatie

Welke devices kan ik gebruiken voor de digitale LVS BES-toetsen?

De toetsen kunnen worden afgenomen op een PC, laptop of Chromebook. Voor een goede weergave van de toetsen zijn verschillende systeemeisen van toepassing.

 

Welke toetsen bevat het LVS BES?

Binnen het LVS BES vind je veel toetsen om de ontwikkeling van uw leerlingen vanaf leerjaar 3 (groep 3) in het basisonderwijs tot en met leerjaar 3 (klas 3) in het voortgezet onderwijs te volgen op de gebieden taal en rekenen. 

  • Engels Lezen: groep 4 t/m klas 3
  • Engels Luisteren: groep 3 t/m klas 3
  • Engels Schrijven: groep 4 t/m klas 3
  • Engels Spreken: groep 3 t/m klas 3
  • NVT (Nederlands als Vreemde Taal) Lezen: groep 4 t/m klas 3
  • NVT Luisteren: groep 3 t/m klas 3
  • NVT Schrijven: groep 4 t/m klas 3
  • NVT Spreken: groep 3-klas 3
  • Papiamentu Lezen: groep 4 t/m klas 3
  • Papiamentu Luisteren: groep 3 t/m klas 3
  • Papiamentu Schrijven: groep 4 t/m klas 3
  • Papiamentu Spreken: groep 3 t/m klas 3
  • Papiamentu Taalverzorging: groep 3 t/m klas 3
  • Rekenen: groep 3 t/m klas 3

 

In de maanden juli en augustus kan ik een aantal weken niet toetsen. Waarom is dat? En kan ik hier iets aan veranderen?

We vinden het belangrijk dat leerlingen na de grote vakantie eerst de tijd krijgen om te wennen en plezier te maken met hun nieuwe klasgenoten. Het is dan ook niet nodig om leerlingen al in de eerste schoolweken na de grote vakantie te toetsen.  

Daarnaast gebruiken we de grote vakantie om het LVS BES weer klaar te maken voor de start van het nieuwe schooljaar. Zo worden de toetsen bijvoorbeeld gecontroleerd en indien nodig herzien . Dit kunnen we niet doen als leerlingen aan het toetsen zijn, dus kunt u in deze periode geen toetsen klaarzetten en afnemen. Deze periode loopt vanaf het moment dat de grote vakantie begint, tot ongeveer 6 weken later. We informeren u hierover tijdig.

 

Hoe worden de kosten voor het LVS BES berekend?

De licentieprijs wordt berekend op basis van het totaal aantal leerlingen op teldatum 1 oktober van het vorige schooljaar. 
 
De licentieprijs is €10,00 per leerling voor groep 3 van het basisonderwijs t/m jaar 3 van het voortgezet onderwijs.

Account en voorbereiden

De activatielink voor het LVS BES is verlopen. Wat moet ik doen? 

Geen probleem, u kunt eenvoudig een nieuwe activatielink aanvragen. Ga naar lvsbes.nl en klik op ‘Wachtwoord vergeten?’. Vul uw  e-mailadres in, dan ontvangt u een nieuwe activatielink. 

Lukt het niet om een activatielink te ontvangen? Neem dan contact op met de klantenservice via lvsbes@bureau-ice.nl. 

 

Hoe kan ik inloggen in het LVS BES (wachtwoord/e-mailadres werkt niet?) 

Inloggen doet u direct via lvsbes.nl met uw e-mailadres en wachtwoord. Hebt u nog geen account? Neem dan contact op met uw schoolbeheerder, hij/zij kan een account voor u aanmaken. 

 

Hoe kunnen mijn leerlingen inloggen in het LVS BES? 

Uw leerlingen loggen direct in via lvsbes.nl met hun gebruikersnaam en wachtwoord. Uw schoolbeheerder beheert de leerlingaccounts en kan nieuwe accounts aanmaken. 

 

Hoe bereid ik de leerlingen voor op de eerste LVS BES afname? 

Oefenen voor een LVSBES-toets is niet nodig. U kunt uw leerlingen wel een voorbeeldtoets laten maken. Met een voorbeeldtoets kunnen de leerlingen kennismaken met de vraagtypen en de omgeving. Zo kunt u meteen zien of de leerlingen typ-/computervaardig genoeg zijn. 

In LVS BES krijgen leerlingen voordat ze met een toets beginnen ook nog en een instructievideo. Verder is het belangrijk dat de leerlingen voorzien zijn van de juiste middelen (laptop/tablet, koptelefoon, kladpapier) en dat ze weten wat het doel van de toets is.  

Voorbeeldtoetsen en instructiefilmpjes 

Afname en beoordeling

Mogen leerlingen hulpmiddelen gebruiken tijdens het maken van de toets? 

Wij doen vanuit LVS BES geen uitspraak over het wel of niet gebruiken van hulpmiddelen zoals een tafelkaart (of kralen, of iets dergelijks), wij zeggen dus niet dat het wel of niet mag.

Als u het beter vindt dat een leerling een hulpmiddel gebruikt, dan mag u dat zelf bepalen. 

U moet zich echter wel realiseren dat wanneer u een leerling toestaat om hulpmiddelen te gebruiken, dit invloed heeft op de validiteit en betrouwbaarheid van de meting. Doordat een bepaald deel van bijvoorbeeld de rekenvaardigheid niet wordt gemeten, kan het behaalde resultaat niet worden vergelijken met eerdere metingen (en/of de andere leerlingen). De uitslag kan dus een vertekend beeld geven. 

 

In de ene toets zitten dezelfde vragen als in de andere toets, daarom herkennen de leerlingen sommige vragen. Hoe komt dit? 

“Deze vraag zat ook in de vorige toets. Klopt dit wel?” Dit is een veelgehoorde vraag aan onze LVS BES Klantenservice wanneer leerlingen snel achter elkaar twee opeenvolgende toetsen maken. Het antwoord is: dat klopt! Om de kwaliteit van de toetsen en de resultaten in het LVS BES te borgen, bevatten onze toetsen steeds enkele vragen van een andere toets. We gebruiken deze zogeheten ankervragen om de kwaliteit en de vergelijkbaarheid tussen de toetsen te waarborgen.  

 

Een leerling heeft hoog gescoord op een toets. Wanneer kan de leerling door naar het volgende niveau? 

Leerlingen die op hetzelfde niveau al een hoge score hebben laten zien, zullen bij een volgende afname niet veel hoger kunnen scoren. Deze leerlingen krijgen bij hun uitslag een sterretje naast het niveau. U kunt voor hen de volgende keer een toets van een hoger niveau klaarzetten.  

 

Hoeveel tijd krijgen leerlingen voor een toets? 

De toetsen hebben geen tijdslimiet. De ene leerling heeft meer tijd nodig dan de ander, deze ruimte is er ook vanuit het LVS BES. Als leerkracht houdt u hier zicht op.  

In de Toetswijzer vindt u een indicatie van de tijd per toets. 

 

Kan ik vaker een toets afnemen binnen één periode? 

Ja, dat kan zeker. U kunt een toets afnemen wanneer u dat zinvol vindt. Op de pagina van de leerling en op de resultatenpagina ziet u het hoogst behaalde resultaat . U kunt ook kiezen om alle resultaten te bekijken. Let op: in de voortgangsgrafiek in uw groepsoverzicht wordt binnen een periode de hoogst behaalde score van de leerling getoond. 

 

De leerling heeft de toets per ongeluk te vroeg afgesloten, wat nu?  

Als een leerling op pauzeren klikt of de laptop dichtklapt, blijft de toets openstaan. Wanneer de leerling op ‘stop toets’ klikt aan het einde van de toets, krijgt hij nog drie waarschuwingen voordat de toets echt stopt. Als de leerling dan nog maar een paar vragen ingevuld heeft, kunt u een nieuwe toets klaarzetten en deze opnieuw laten maken. Het resultaat van de verkeerd afgesloten toets kunt u archiveren in het platform bij de resultaten van de leerling.

Resultaten en analyse

Hoe kan ik een resultaat van een leerling verwijderen? 

Het kan voorkomen dat u een toetsresultaat niet wilt laten zien aan de leerling en niet wilt laten meetellen in de verschillende overzichten. 
Een toetsresultaat kan niet volledig verwijderd worden uit het LVS BES, maar wel gearchiveerd. Een gearchiveerd resultaat wordt niet meer opgenomen/getoond in: 

  • de groepsstatus  
  • de groepsresultaten  
  • de resultatenexcel  
  • het leerlingprofiel  
  • de talentenkaart  

Om een toetsresultaat te archiveren ga je naar de resultatentab van de betreffende leerling, en klik je op ‘Bekijk’ achter het toetsresultaat. Klik vervolgens rechtsboven op de knop ‘Archiveer resultaat’.  

 

Bij een leerling staat ‘geen resultaat’. Wat betekent dit? 

De uitslag ‘geen resultaat’ betekent dat de leerling te weinig vragen goed heeft beantwoord om een betrouwbare uitslag te kunnen geven. Vanuit het LVS BES raden wij in dit geval altijd aan om een toets van een lager niveau klaar te zetten, zodat de leerling wel een uitslag krijgt. Dit zijn richtlijnen, geen harde eisen. Het is uiteindelijk aan de leerkracht/de docent/de school om te bepalen of terug- of doortoetsen zinvol is. Het belangrijkste hierbij is dat u iets doet met het toetsresultaat. Als een leerling een toets van een hoger of lager niveau maakt, pas dan ook uw onderwijsaanbod daarop aan. 

 

Een leerling heeft minimaal gescoord. Moet ik terugtoetsen? 

Nee, dat moet niet. Maar het kan wel. Het hangt af van de vervolgstappen die u gaat zetten. In de resultaten ziet u op welke aspecten de leerling uitvalt, u weet hoe u deze leerling kunt helpen om het getoetste niveau wel te behalen door met deze leerling met die aspecten aan de slag te gaan. U kunt uw onderwijs verder vormgeven en hebt daarom niet nog een toetsresultaat nodig. Het is in dit geval niet nodig om de leerling nog een toets te laten maken.

 

Een leerling heeft heel hoog gescoord. Moet ik doortoetsen? 

We raden aan om leerlingen die bij hun uitslag een sterretje hebben, op een volgend moment een toets van een hoger niveau aan te bieden.
 

Zijn er leeswijzers voor de talentenkaarten voor ouders en leerlingen? 

Ja, er zijn leeswijzers beschikbaar voor de talentenkaarten. U vindt deze hier.