Blog: Gebruik de Kinderboekenweek als opstapje, niet als uitstapje

Het is Kinderboekenweek! Dit jaar staat het historische thema ‘En toen’ centraal. Het pakket met kerntitels waar basisscholen zich aan kunnen verkneukelen puilt dan ook uit van titels met een historische lading. Zo komen onder andere de Tweede Wereldoorlog, de Romeinen en de Watersnoodramp voorbij. Het is een week waarin het kinderboek weer eventjes centraal komt te staan. Tien dagen zien we het belang van leesplezier weer in en pakken we groots uit met de aankleding van de gangen en lokalen in de school. Maar waarom slechts tien dagen?

Laten we, geheel in het thema van de Kinderboekenweek, een sprong terug in de tijd nemen; terug naar het jaar 1954. Het is het jaar dat de Kinderboekenweek het levenslicht zag. Dat was nog niet in de vorm zoals we deze nu kennen. Pas sinds 1962 zijn er namelijk thema’s aan de week verbonden, met als eerste het thema ‘Keesje Kruimel’. Vanaf 1955 zijn er wel al kinderboekenweekgeschenken, die je tegenwoordig bij een besteding vanaf € 12,50 bij de boekwinkel cadeau krijgt. Het CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) harkt en bedenkt gretig lespakketten bij elkaar en biedt deze aan basisscholen aan. De lessen zijn gekoppeld aan de zogeheten ‘kerntitels’ die zijn geselecteerd aan de hand van het thema. Ook wordt er extra aandacht besteed aan de prijzen van weleer, zoals de Zilveren- en de Gouden Griffel. Een hoop onderwerpen dus waar je een week mee aan de slag kunt.

Maar dan is het eind van de Kinderboekenweek in zicht. De kerntitels verdwijnen weer uit de bibliotheek en de posters worden van de muur gehaald. Het themalied wordt sporadisch nog onder de douche geneuried en de lessen, waar uiteindelijk geen tijd voor bleek te zijn, worden weggestopt. En dat is zonde! De Kinderboekenweek wordt door scholen vaak gebruikt als een uitstapje. Zie het als de eettafel met kerst, gevuld met lekkernijen. Maar dan dus in de vorm van heerlijke verhalen en prachtige boeken. Na de Kinderboekenweek wordt de tafel weer afgeruimd. Terug naar de waan van de dag. Maar wat nu als je die eettafel gedekt houdt?

 

Het leesplezier en de leesmotivatie van kinderen opvijzelen lukt niet in één week en ook niet in twee.

 

Gebruik de Kinderboekenweek niet als uitstapje, maar als opstapje! Een torenhoge duikplank of een ruimteraket om de kinderen mee te lanceren naar een nieuwe planeet van leesplezier. Het leesplezier en de leesmotivatie van kinderen opvijzelen lukt niet in één week en ook niet in twee. Er komt van alles bij kijken: van aangeboden werkvormen tot het daadwerkelijk aanbod aan boeken. Hoe staat jouw schoolbibliotheek ervoor? Weet je welke kinderboeken momenteel populair zijn? En wanneer heb je zelf voor het laatst een kinderboek gelezen? Mocht je enthousiast zijn geraakt, dan zijn hier drie handige tips om mee te beginnen:
 

1. Lees zelf eens een kinderboek

Een kok moet ook proeven wat hij zijn gasten aanbiedt. Zo zou het eigenlijk ook bij kinderboeken moeten zijn. Zo kun je veel beter aanprijzen wat leuk is voor jouw groep!

2. Zet voorlezen weer op het programma

Doe je dat al? Goed bezig! Mocht je het echter nog niet doen, ruim dan zeker elke dag even een kwartiertje in om voor te lezen. Het enthousiasmeert kinderen enorm!

3. Bouw je eigen bibliotheek

De schoolbibliotheek moet goed in elkaar zitten, maar het begint bij jezelf. Zorg ervoor dat je een kleine verzameling aan frisse boeken in je lokaal neerzet op een overzichtelijke plek. Denk bij frisse boeken aan boeken die niet te oud zijn, een aansprekende kaft hebben en bij het niveau van je groep passen.

 
Dus, beste meesters en juffen van Nederland, verenig u en zet het kinderboek niet een week lang in het zonnetje, maar het hele jaar door. U zult daar namelijk zoveel vruchten van gaan plukken, dat u daadwerkelijk niet meer weet waar u ze moet laten.

 
Over de auteur:

Sander van Genderen geeft les in het basisonderwijs in Barendrecht. Hij is daarnaast eigenaar van Leesdetectives.nl, waar hij kinderen, ouders en leerkrachten wil enthousiasmeren om kinderboeken te lezen. Dit doet hij door boeken te bespreken in vlogs en erover te schrijven. Naast het schrijven over kinderboeken schrijft hij graag over zijn belevenissen in het onderwijs, altijd met een humoristische insteek.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *