IEP Trainingen: zo ging dat op Kindcentrum de Boog


Met onze IEP-trainingen maak je een verdiepingsslag in het werken met het IEP LVS. Eerst leg je een stevige basis met de online IEP Learning – onze gratis starttraining- en daarna kun je met de IEP-trainingen verder groeien. Benieuwd? Kindcentrum de Boog volgde de trainingen “Verdiep in IEP” en “Ambities stellen”. In dit artikel vertelt intern begeleider Bo Jansen wat de trainingen haar team hebben gebracht.
Waarom hebben jullie de “Verdiep in IEP”-training gevolgd?
‘Het was een grote omschakeling van ons vorige LVS naar het IEP LVS, ook qua mindset. Als intern begeleiders hebben we het team daarin stapsgewijs meegenomen, maar er bleven nog wel wat vragen over. Daar was de training heel nuttig voor. En het leek ons goed als een trainer van IEP, die de visie echt uitdraagt, het team een stukje verdieping gaf. Door met elkaar de ui af te pellen: waarom doen we wat we doen? ’
Hoe zag dat eruit?
‘Bij de “Verdiep in IEP”-training hebben we samen naar de resultaten van leerlingen gekeken. Hoe lees je die en wat haal je eruit? Hebben leerlingen het resultaat gehaald dat we voor ogen hadden? Waar willen we naartoe en wat is daarvoor nodig? Vooral het praktische deel – wat kunnen we dan precies doen met ons onderwijsaanbod- was voor leerkrachten heel fijn.’
Na de zomer hebben jullie ook de training “Ambities stellen” gevolgd. Wat hebben jullie in die training gedaan?
Met die training gingen we nog een stap verder: welke populatie heeft onze school en passen de resultaten bij deze populatie? Welke ambities kies je en hoe werk je daar vervolgens naar toe? Het team vond het heel fijn om te kijken welke resultaten er de afgelopen jaren gehaald werden, waar leerlingen vandaan kwamen en hoe het team die ontwikkeling kon duiden. Om daar vervolgens speerpunten uit te halen en te bedenken waar ze dan naar toe willen werken: de ambities.’
Wat deed dat met de dagelijkse praktijk op school?
‘Na het stellen van de ambities ging het gesprek over het “hoe”: wat moet er gebeuren om dat streefniveau te behalen? Daardoor was er voor leerkrachten meteen sprake van verdieping in hun onderwijs. Zo kwam naar voren dat groep 6 aan de slag moest met spelling, omdat de resultaten op spelling bleven dalen. Dat hebben ze gedaan en nu zien we de resultaten verbeteren. Ook in groepsbesprekingen brengen we het gesprek weer op de ambities: waar zit je nu ten aanzien van je streefniveau en wat is er nog nodig om die ambitie te halen? De vragen die leerkrachten zelf stelden in de training, krijgen ze nu steeds van ons terug.’
Hoe hebben jullie de trainingen ervaren?
‘Heel prettig. Na een training kun je meteen praktisch aan de slag. Je hebt kennis en handvatten gekregen, en een stip op de horizon gezet waar je naartoe wil: alles zit erin. Door de context en het oefenen beklijft de theorie meer. Bij de training ‘Ambities stellen’ gingen we eerst theoretisch in op onze populatie en schoolweging, waarna leerkrachten van bijvoorbeeld leerjaar 6 en 7 samen hun groepen analyseerden. Zo werd de theorie al in de training gekoppeld aan de praktijk. Ze doorliepen een werkboek waarbij ze in stappen tot het stellen van ambities kwamen. Normaal doen wij dat als intern begeleiders, maar nu is het hele team erbij betrokken. Je voelt dat het leeft op school. Leerkrachten weten waar ze het over hebben, overleggen met elkaar en begrijpen waarom ze doen wat ze doen. Daar hebben deze trainingen echt bij geholpen.’