Mijn prent-moment in de klas!

Renée van Eijk - Prent-moment

“Wij eten hier geen klasgenootjes. Uitspugen. Nu!” Dit is werkelijk waar de beste zin van het gelijknamige prachtige prentenboek ‘geschreven door Ryan T. Higgins.

Op de eerste vrijdag van het schooljaar werd ik zenuwachtig wakker. Waarschijnlijk niet zo zenuwachtig als Tirza Rex, de hoofdpersoon (noem je een dinosaurus eigenlijk ook een hoofdpersoon?) van het prentenboek dat ik in mijn tas stopte om op school voor te lezen. Nee, ik sta niet voor de kleuters, maar elke vrijdag sta ik voor groep 5, slechts één dag. En ja, ook na 13 jaar onderwijservaring is dat toch echt weer even spannend. Kan ik het nog wel, lesgeven?

Maar één dag mijn eigen klas

Het is voor mij voor het eerst in mijn onderwijscarrière dat ik maar één dag in de week lesgeef aan een vaste eigen groep. Ik ga onder andere voorbeeldlessen geven aan klassen van startende leraren. Ontzettend leuk, maar ik wil met mijn groep op vrijdag wel een goede band opbouwen Maar hoe doe je dat in een groep waar je maar één dag bent?

Ik was op mijn eerste dag met deze groep goed voorbereiden wilde, zoals een goede leraar dat in de eerste weken van het schooljaar doet, vooral aandacht besteden aan de forming en norming van groepsvorming. Kennismakingsspellen, regels bespreken, routines oefenen, interactieve werkvormen en pakkende lesopeningen. Ik heb het allemaal in mijn gereedschapskist. Maar in dit geval had ik ook mijn prentenboek in die kist gestopt.

Een ‘dit doen we alleen bij juf Renée op vrijdag’ – momentje

Ik dacht, ik wil een speciaal iets van mij en de groep creëren: een ‘dit doen we alleen bij juf Renée op vrijdag’ momentje’. Toen de leerlingen op het punt stonden om hun eten en drinken te pakken voor de kleine pauze riep ik geschrokken dat ik heel dom was geweest. Ik was vergeten om hen de allerbelangrijkste regel van de klas te vertellen! “Pak snel je spullen en kom zitten! Zijn jullie er klaar voor? Ja? Zet je schrap, hier komt de allerbelangrijkste regel van groep 5. Wij eten hier geen klasgenootjes!”

Ik haalde het prentenboek tevoorschijn en las vol verve het verhaal van Tirza Rex voor die haar klasgenootjes opeet omdat kinderen nu eenmaal zo ontzettend lekker zijn.  De klas genoot zichtbaar van het verhaal. Ik heb het zelfs aan het einde van de dag nogmaals voorgelezen. Wat een plezier!

Elke week een prentenboek

  • Elke week een nieuw prentenboek. Dat wordt het speciale van de vrijdag met juf Renée. Want prentenboeken in groep 5, dat kan nog steeds. Er zijn nogal wat voordelen te noemen.
  • prenten spreken tot de verbeelding, het brengt de fantasie op gang
  • vergroten van de woordenschat door de visuele ondersteuning
  • alles kan in een prentenboek, nog meer dan in een ‘gewoon’ leesboek
  • je kan er zoveel extra’s bij vertellen, afwijken van de tekst kan heel goed
  • in veel prentenboeken zitten grapjes voor volwassenen
  • een mooie manier om onderwerpen die soms gevoelig zijn onder de aandacht te brengen
  • kinderen vinden prentenboeken altijd leuk, je stimuleert leesplezier
  • je kan ze vaker voorlezen
  • er zijn talloze activiteiten te bedenken bij prentenboeken, ook voor oudere leerlingen
  • de leraar kan alles uit de kast halen qua theater, mimiek en intonatie
  • en last but no least; prentenboeken zijn tijdloos!

Gewoon doen!

Dus ik zeg, gewoon doen! Ga snuffelen bij de kleuters voor leuke prentenboeken, leen ze van de bibliotheek als je de nieuwste wilt hebben of bezoek een kinderboekenwinkel en laat je adviseren. Niet alle prentenboeken zijn geschikt voor oudere leerlingen dus lees ze even door. Ga je er zelf van glimlachen, dan zit je goed! Sta je hardop te lachen? Dan weet je zeker dat jij je momentje ook gaat creëren met je klas!

Meer inspiratie nodig voor prentenboeken aan oudere leerlingen? Op Instagram (@reneevaneijk) deel ik elke vrijdag mijn prentenboekentip van de week!

Toetsfestival PO - Renée van EijkRenée van Eijk is lerares in het basisonderwijs in Rotterdam. Naast lesgeven houdt Renée zich bezig met onderwijs door op onderwijsevenementen te spreken over eigenaarschap van leraren en het effect daarvan op hun onderwijs, startende leraren te coachen en inspireert ze lerarenteams met de onderwijs modeshows van EduEnVogue. In haar blogs vertelt Renée over keuzes die ze maakt in haar onderwijs en hoe deze keuzes bijdragen aan de ontwikkeling van de leerlingen in haar klas.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *