JIJ! LVS-tip: Beheersingsgericht leren met JIJ! toetsen
Op de interventie-menukaart vanuit het Nationaal Programma Onderwijs wordt beheersingsgericht leren expliciet benoemd. De toetsen in het JIJ! Leerlingvolgsysteem (LVS) kunnen je hier goed bij helpen.
Zo ga je aan de slag:
- Verdeel de lesstof in kleinere eenheden.
- Bepaal per eenheid wat de ondergrens is om het leerdoel te behalen. (bv. een score van minimaal 80%)
- Laat een leerling pas beginnen met de volgende eenheid als de grens is behaald.
- Haalt een leerling het gestelde doel niet, bepaal dan hoe je de leerling verder helpt om het gestelde doel wel te behalen. Dit kan bv. door hulp van mede-leerlingen of extra instructies of oefeningen.
- Toets na deze extra ondersteuning of de leerling de grens nu wel heeft behaald, zodat deze door kan naar de volgende eenheid.
Met name de toetsen Nederlands Woordenschat en Nederlands Taalverzorging zijn zeer geschikt voor beheersingsgericht leren. Klik op de knop om een overzicht van deze toetsen te bekijken. Je vindt al deze toetsen terug in de toetslijst in het JIJ! LVS.
Wil je beheersingsgericht leren als interventie inzetten op jullie school? Laat het ons weten als we mee kunnen denken over hoe je dit kunt aanpakken.