Zicht houden op jouw onderwijs met het IEP Leerlingvolgsysteem

Op school ben je iedere dag bezig om de ontwikkelingsmogelijkheden voor iedere leerling zo optimaal mogelijk te vormen. Soms gaat een groep leerlingen gelijk op en een ander moment vraagt een leerling om een aanpassing. Iedere leerling is anders. Observaties en toetsen helpen jou om het onderwijsaanbod de juiste invulling te geven. Het maakt onderdeel uit van jouw onderwijsaanbod. De resultaten daarvan geven inzicht in de ontwikkeling van leerlingen én in de effectiviteit van je onderwijs. Maar data krijgen pas betekenis wanneer je er met elkaar over in gesprek gaat. Wat zeggen de resultaten? Wat vraagt dat van ons handelen?

Vanuit die gedachte hebben we analyseformulieren gemaakt; voor de leerkracht, de intern begeleider/kwaliteitscoördinator én voor de kwaliteitsmedewerker op bestuursniveau. Deze formulieren helpen om de resultaten te gebruiken voor het handelen in de klas, voor de ontwikkeling van de leerlingen én voor de koers van de school of het bestuur.

In de klas: de leerkracht

Als leerkracht analyseer je de resultaten van jouw groep. Het IEP LVS geeft inzicht in de voortgang en leergroei van je leerlingen. Het analyseformulier helpt je om die inzichten te verbinden aan het dagelijks onderwijs. Wat valt op? Sluit het aanbod aan bij wat leerlingen nodig hebben? En wat vraagt dit van de lespraktijk of van je beredeneerd aanbod?

In de school: de intern begeleider/kwaliteitscoördinator

Als ib-er/kc-er analyseer je de resultaten op schoolniveau. Je bent op zoek naar schoolbrede patronen, trends, overeenkomsten en verschillen tussen leerjaren, groepen en vaardigheden. Deze kennis geeft je niet alleen zicht op waar de school staat, maar maakt ook het gesprek met het team krachtiger. Het analyseformulier helpt je om observaties en vermoedens te onderbouwen, om de juiste vragen te stellen aan de leerkrachten en om het gesprek over opbrengsten te verbinden aan onderwijsverbetering.

In het bestuur: de kwaliteitsmedewerker op bestuursniveau

Als kwaliteitsmedewerker op bestuursniveau analyseer je de resultaten van de verschillende scholen en creëer je een breed beeld van de ontwikkeling binnen het bestuur. Het analyseformulier helpt je om zichtbaar te maken waar successen behaald worden, waar bijgestuurd kan worden en waar verdieping nodig is. Dit geeft je de basis voor gerichte, inhoudelijke gesprekken met scholen, met het doel om van elkaar te leren en de onderwijskwaliteit te versterken.

De IEP analyseformulieren als leidraad

Wanneer iedereen met dezelfde bril naar de resultaten uit het IEP LVS kijkt en dezelfde taal spreekt, leidt dat tot scherpere inzichten en gerichtere keuzes. De IEP analyseformulieren vormen een praktische leidraad bij het duiden van deze resultaten. Ze helpen je om de resultaten te gebruiken als input voor het handelen in de klas, voor de ontwikkeling van de leerlingen en voor de koers van de school of het bestuur. Zo werk je met IEP aan je dagelijkse onderwijsaanbod.

Werken met het IEP LVS

Met het IEP LVS meet je criteriumgericht. Een competentie is behaald wanneer de leerling aan duidelijk vastgestelde criteria voldoet: net als bij zwemles. De analyse laat zien welke domeinen nog moeilijk zijn voor een leerling, zodat je daar je aanbod op kunt aanpassen. Op de Talentenkaart ziet de leerling zelf bovendien hoeveel groei hij of zij heeft doorgemaakt. Oók als een toets nog niet behaald is, is er immers vaak een ontwikkeling geweest.

Werk je al met het IEP LVS, maar wil je graag beter begrijpen hoe criteriumgericht toetsen werkt en hoe je het IEP LVS het beste inzet? Meld je dan aan voor een van onze trainingen

Ben je nog niet bekend met het IEP LVS en wil je er graag meer over weten? Hier vind je alle informatie rondom het IEP LVS of maak een afspraak met één van onze IEP-adviseurs.

Afspraak maken met IEP-adviseur

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *