Tips voor de overgang van leerjaar 2 naar 3 met IEP


De overgang van leerjaar 2 naar leerjaar 3 is een belangrijke stap in de ontwikkeling van je leerlingen. In dit artikel lees je hoe IEP je helpt om de juiste keuzes te maken en geven we je praktische tips voor een soepele overgang.
Tip 1: Kijk samen naar de cruciale doelen
Aan het begin van het schooljaar heb je, samen met je collega’s uit leerjaar 3, gekeken welke leerdoelen een kind aan het begin van leerjaar 3 in zijn rugzak moet hebben. Voel je twijfels of een leerling over kan naar leerjaar 3? Ga dan opnieuw om tafel met je collega’s. Bespreek je verwachtingen: moeten leerlingen álle doelen zelfstandig kunnen? Of is hulp bij sommige doelen prima? En welke doelen kun je in leerjaar 3 nog verder ontwikkelen?
Goed om te weten: in leerjaar 3-8 behalen de leerling het niveau van een IEP-toets wanneer zij een deel van de leerdoelen beheersen.
Tip 2: Focus bij twijfel op de cruciale doelen
Veel scholen werken met een korte en lange evaluatiecyclus. De korte cyclus is gericht op het aanbod en de observaties van de afgelopen periode. Bij de lange cyclus kijk je 2 à 3 keer per jaar naar de cruciale doelen. Vroegtijdige signalering en ondersteuning zijn belangrijk voor leerlingen die het risico lopen op een leerachterstand.
Twijfel je over een leerling? Bekijk dan rond de voorjaarsvakantie nogmaals de lijst met cruciale doelen. Welke doelen vragen extra aandacht? En wat heeft deze leerling nodig om met vertrouwen te starten in groep 3?
Tip: Laat de leerkrachten van leerjaar 3 meekijken in de groep. Zij hebben vaak een frisse blik op de cruciale doelen.
Tip 3: Blijf indien nodig observeren in groep 3
Ook in leerjaar 3 kun je de leerdoelen van leerjaar 1 en 2 nog observeren. Gaan je leerlingen wel over, maar hebben ze nog niet alles onder de knie? Geen probleem: met IEP blijf je ze volgen. Zorg voor een goede overdracht naar de nieuwe leerkracht en bespreek welke (cruciale) doelen een leerling nog niet zelfstandig kan. Maak samen een plan voor na de zomervakantie. Kies de leerdoelen waarop je een leerling aan het begin van leerjaar 3 nog wilt volgen en zet hiervoor een individuele observatie klaar in IEP.
Ook kunnen leerkrachten in groep 3 de observaties uit leerjaar 1 en 2 gemakkelijk terugvinden bij de resultaten van de leerling in het IEP LVS.
Tip 4: Toets voor meer inzicht bij vervroegde overstap
Denk jedat een leerling al eerder naar leerjaar 3 kan of een leerjaar kan overslaan? Overweeg dan om de toetsen van leerjaar 3 in te zetten als extra hulpmiddel. Ze kunnen waardevolle inzichten geven wanneer je twijfelt over een vervroegde overstap of versnellen. Werk vanuit een duidelijke visie op het jonge kind.
Voordat je kunt bepalen welke leerdoelen een leerling in zijn rugzak moet hebben bij de overgang naar leerjaar 3, is het belangrijk om te kijken naar het ‘waarom’. Een duidelijke visie op het jonge kind is de basis voor het maken van keuzes. Waarom heeft een leerling bepaalde vaardigheden nodig? Wat brengt het een kind om met deze rugzak over te gaan? Als je scherp in beeld hebt waarom een leerling juist déze leerdoelen moet beheersen, is het makkelijker om te beslissen of de leerling naar leerjaar 3 kan of kleuterverlenging nodig heeft. Zorg dat jullie school een duidelijke visie en bijpassend beleid op papier heeft staan. Hierin kun je ook de keuzes opnemen die je hebt gemaakt rondom de beheersing van de cruciale doelen in IEP.
Tip: Het stappenplan ‘het schooljaar goed van start’ kan helpen om de visie op het jonge kind, maar ook je aanbod en doelen, in beeld te brengen.
Tip 5: Neem IEP mee in de brede ontwikkeling
IEP geeft je op het gebied van taal en rekenen alle informatie die je nodig hebt om de leerlingen goed te kunnen volgen. Daarnaast geven de hart- en handeninstrumenten inzicht in de sociaal emotionele ontwikkeling, motoriek en spelontwikkeling van een leerling. Beide zijn van belang voor een goede start in groep 3. Neem daarom altijd hoofd én hart en handen mee in de keuze om een leerling over te laten gaan naar leerjaar 3 of kleuterverlenging te geven. Ook andere factoren kunnen meewegen, zoals werkhouding, concentratie, woordenschat of protocol leesproblemen en dyslexie bij risicoleerlingen.
Tip 6: Betrek ouders op tijd
Werk je cyclisch met IEP en evalueer je regelmatig? Dan heb je goed zicht op de ontwikkeling. De talentenkaart laat zien hoe een kind groeit op de door jullie gekozen leerdoelen. Deel de inzichten op tijd met ouders, zeker wanneer er twijfel is over de overgang naar de volgende groep. Ouders kunnen waardevolle inzichten geven in hun kind. Bovendien maakt een goede communicatie mogelijk om verbindingen te leggen tussen de ondersteuning van een leerling thuis en op school.
Tip 7: Gebruik de praatplaat
De praatplaat voor leerjaar 1-2 is een fijn hulpmiddel om in gesprek te gaan met collega’s, ouders én leerlingen. Je kijkt samen naar de aanpak in de klas en wat een kind nodig heeft om de doelen zelfstandig te halen. De inzichten die je krijgt kunnen het besluit over overgang of kleuterverlenging versterken.
Welke tips neem jij mee in jouw onderwijs?
Het IEP LVS helpt je op verschillende manieren om de overgang van leerjaar 2 naar 3 soepel te laten verlopen. Van een stappenplan om te helpen bij jullie visie op het kind, tot suggesties voor cruciale doelen. Van de mogelijkheid om langer te observeren tot de keuze om juist in groep 2 al toetsen uit groep 3 af te nemen voor meer inzicht. Welke tips neem jij komend schooljaar mee in je onderwijs?
Werken met het IEP LVS
Met het IEP LVS meet je criteriumgericht. Een competentie is behaald wanneer de leerling aan duidelijk vastgestelde criteria voldoet: net als bij zwemles. De analyse laat zien welke domeinen nog moeilijk zijn voor een leerling, zodat je daar je aanbod op kunt aanpassen. Op de Talentenkaart ziet de leerling zelf bovendien hoeveel groei hij of zij heeft doorgemaakt. Oók als een toets nog niet behaald is, is er immers vaak een ontwikkeling geweest.
Werk je al met het IEP LVS, maar wil je graag beter begrijpen hoe criteriumgericht toetsen werkt en hoe je het IEP LVS het beste inzet? Meld je dan aan voor een van onze trainingen
Ben je nog niet bekend met het IEP LVS en wil je er graag meer over weten? Hier vind je alle informatie rondom het IEP LVS of maak een afspraak met één van onze IEP-adviseurs.
