Menu
Nieuw in het IEP LVS
Nieuw in het IEP LVS

Ontwikkelingen zomer 2025

Beoordelingsmodel Technisch Lezen is vernieuwd

Op basis van feedback van verschillende scholen hebben we het beoordelingsmodel van Technisch lezen opnieuw bekeken. Samen met scholen hebben we in een aantal sessies verschillende mogelijkheden besproken en ideeën verzameld.

We hebben een rubric toegevoegd aan de beoordeling van Leesexpressie. Zo wordt voor jou duidelijker hoe je de verschillende aspecten kunt beoordelen. In de rubric zijn de criteria per aspect verder uitgewerkt.

Daarnaast is het onderdeel fouten en correcties verplaatst van Leesexpressie naar Leestechniek. Wanneer je leestechniek beoordeelt, kijk je immers al naar de woorden die fout gelezen worden. Je beoordeelt nu dus álle woorden bij Leestechniek: de 40 woorden die goed gelezen moeten worden én de fouten en correcties.

Tot slot is Leesexpressie uit de 3a-toets gehaald. Aan het begin van leerjaar 3 ligt de nadruk nog sterk op de techniek en is er minder ruimte voor leesexpressie. Vanaf de 3b-toets maakt leesexpressie weer onderdeel uit van Technisch lezen.

Splitsing in het menu

In het menu zie je nu een duidelijke scheiding tussen toetsen en observaties. Je kiest voortaan uit: ‘Toetsen & instrumenten’ (leerjaar 3-8) en ‘Observaties’ (leerjaar 1-2).

Splitsing in het menu

Leerjaar 1 en 2: Themabeheer heeft een nieuwe plaats

Het themabeheer heeft een eigen tabblad gekregen. Klik op ‘Themabeheer’ om je bestaande thema’s in te zien en een nieuwe aan te maken.

Themabeheer

 

Leerjaar 1 en 2: Statuspagina wordt observatiepagina

Wanneer je inlogt in het IEP LVS, kom je automatisch op de observatiepagina. Daar zie je alle openstaande en afgeronde observaties bij elkaar. Je ziet meteen hoeveel leerlingen in de observatie zitten en wat de status is. Ook kun je altijd eerdere (afgeronde) observaties terugkijken.

Wil je een nieuwe observatie starten? Klik dan rechtsboven op ‘nieuwe observatie starten’.

Statuspagina wordt observatiepagina

Via de drie stipjes achter een observatie kunnen jullie verschillende acties uitvoeren. Zo kun je een observatie afronden, exporteren, leerlingen aanpassen of de observatie verwijderen.

Kies je voor exporteren? Dan heb je twee opties:

  • een lege export, met alleen de doelen en de namen van de leerlingen;

  • een export met status, waarin je ook de huidige stand van de doelen ziet.

Leerjaar 1 en 2: Observaties klaarzetten

In het nieuwe klaarzetscherm kun je eenvoudig een observatie starten voor je hele groep, een deel van je groep of één leerling. Je maakt zelf de selectie van leerlingen. Voor de andere leerlingen kun je een andere observatie klaarzetten of ervoor kiezen om (nog) niet te observeren. Zo volg je elke leerling op zijn of haar eigen niveau.

Nieuw is dat je nu ook meerdere observaties per vaardigheid voor een leerling kunt klaarzetten. Handig als je bijvoorbeeld aparte observaties wilt doen voor vve-doelen of voor een schakelklas. Deze observaties kunnen naast elkaar lopen. Let wel op: elk doel kan maar in één observatie tegelijk voorkomen. Er kunnen dus geen overlappende doelen in openstaande observaties zitten.

In je themabeheer kun je dezelfde doelen wél aan meerdere thema’s koppelen.

Observaties klaarzetten

Leerjaar 1 en 2: Observatiematrix

Wanneer je een nieuwe observatie start, kom je automatisch op de observatiepagina. In deze matrix zie je bovenaan de namen van je leerlingen en aan de linkerkant de doelen per domeinonderwerp die je wilt observeren.

Voor de ontwikkeling van leerlingen kies je nog steeds uit dezelfde opties: van toont geen interesse tot kan het zelfstandig. Klik op het plusje om de status in te vullen en voeg eventueel een notitie toe.

De kleuren zijn vernieuwd: van lichtgroen (toont geen interesse) tot donkergroen (kan het zelfstandig). Voor Hart & Handen gebruiken we blauw. De status van de vorige, afgeronde observatie zie je in het balkje naast de huidige status.

Wil je sneller invullen? Je kunt per doel of per leerling (per domeinonderwerp) in één keer dezelfde status toekennen. Klik hiervoor op de pijltjes bovenaan of aan de rechterkant van de matrix.

Wat kun je nog verwachten?

  • De resultatenpagina van leerjaar 1 en 2 krijgt een nieuwe vorm, helemaal in lijn met de vernieuwingen van de observaties.

  • Ook de talentenkaart passen we hierop aan.

  • In de schooloverzichten wordt het mogelijk om alle vaardigheden overzichtelijk naast elkaar te zien.