Mbo-docent Cristina over de evaluatieroute van TOA – deel 1: de nulmeting

evaluatieroute
evaluatieroute

De evaluatieroute van TOA bestaat uit drie stappen: een nulmeting, voortgangstoetsen en het examen. Gedurende dit schooljaar volgen we mbo-docent Cristina Tanasa, die vertelt waarom en hoe zij de evaluatieroute inzet. Vandaag deel 1: de nulmeting.

Cristina is als docent Engels verbonden aan mboRijnland en maakt tevens deel uit van de projectgroep basisvaardigheden. In die hoedanigheid was ze nauw betrokken bij het invoeren van de nulmetingen, die inmiddels instellingsbreed worden ingezet.

Waarvoor zetten jullie de nulmeting van TOA in?

‘Om in kaart te brengen wat het startniveau van eerstejaars studenten is aan het begin van hun opleiding. Op die informatie ga je vervolgens bouwen. Zit iemand onder het niveau dat je ongeveer moet hebben aan het begin van een mbo-4-opleiding? Dan ga je met de student zitten om te kijken of die bijles nodig heeft en hoe we dat kunnen regelen, thuis of op school. Zitten studenten al op het examenniveau, wat we bij Engels veel zien. Dan kunnen we ze uitdagen om op een hoger niveau examen te doen of adviseren om versneld examen te doen.’

‘Instellingsbreed zetten we de nulmetingen in voor de vaardigheden Lezen en Luisteren, voor zowel Engels als Nederlands. Bij Nederlands hebben we daarnaast de nulmeting Schrijfinzicht als optioneel op de lijst gezet, maar deze is niet verplicht.’

‘Bij Engels constateren we dat veel eerstejaars studenten voor de vaardigheden Lezen en Luisteren binnenkomen op B1. Voor mij is dat een signaal om op een hoger niveau te examineren.’

Mbo-docent Cristina Tanasa

‘Dit is het derde jaar dat we nulmetingen inzetten. Omdat wij de resultaten ook instellingsbreed willen vergelijken, adviseren we collega’s welke nulmeting ze moeten afnemen. Wij zijn een grote instelling met elk jaar heel veel eerstejaars studenten. Dan is het interessant om te weten hoe studenten binnenkomen en hoe ze de opleiding verlaten. Hoe ze tijdens hun opleiding gegroeid zijn. Dat doen we per vak; voor Engels, Nederlands en rekenen. Bij Engels constateren we bijvoorbeeld dat veel eerstejaars studenten voor de vaardigheden Lezen en Luisteren al binnenkomen op B1, het vastgestelde examenniveau. Voor mij is dat een signaal om collega’s ervan te overtuigen op een hoger niveau te examineren. Waarom zou je een student niet de kans geven om de opleiding te verlaten met een mooi B1- of zelfs B2-niveau?’

Hoe verloopt de afname van een nulmeting in praktische zin?

‘Ik neem ze tijdens de les af. Klassikaal, meestal in de tweede week van het schooljaar. Omdat het toetsplatform gekoppeld is met het studentadministratiesysteem, kunnen we de nulmeting in één keer klaarzetten voor de hele klas. Studenten moeten hun laptop en koptelefoon meenemen, loggen in met hun studentnummer en instellingscode en kunnen dan de nulmeting maken.’

‘Als lid van de projectgroep basisvaardigheden heb ik ook een coördinerende rol. Ergens in juni, dus voor het einde van het voorgaande schooljaar, sturen we collega’s alvast het tijdspad en de instructies voor de afname. En aan het eind van het afgelopen schooljaar en in het begin van het nieuwe schooljaar hebben we samen met TOA twee informatiesessies georganiseerd. Online bijeenkomsten waarbij alle docenten Engels, Nederlands en rekenen kunnen aansluiten. Een soort snelle opfriscursus: hoe zet je de nulmeting klaar, wat doe je met resultaten, hoe genereer je uitslagrapportages? Zo zorgen we ervoor dat docenten weten wat ze moeten doen.’

Wat doe je met de informatie uit de nulmeting?

‘In TOA kun je per student een uitslagrapportage genereren. Die deel ik met elke student en daarbij geef ik ook uitleg. Wat betekenen onderdelen als begrijpen, beoordelen en interpreteren? Wat betekenen die niveaus A2 en B1? Op welk niveau zou je moeten starten? Op welk niveau zou je straks moeten eindigen? En wat vraagt dit van je ontwikkeling?’

‘Voor mezelf maak ik ook altijd een overzicht per klas. Want later in het eerste jaar neem ik ook voortgangstoetsen af in TOA, wat we binnen mboRijnland overigens nog niet instellingsbreed doen. En aan het einde van het traject Engels volgt natuurlijk het examen. Zo heb ik gedurende de hele opleiding in beeld hoe studenten groeien. Hoe iemand start, zich ontwikkelt en de opleiding afsluit.’

‘Een goed aanknopingspunt om gesprekken met individuele studenten te voeren en samen hun leertraject uit te zetten.’

Mbo-docent Cristina Tanasa over de nulmeting in de evaluatieroute van TOA

‘Op onze school werken we met modulair onderwijs en flexibel onderwijs. Dit houdt in dat ik studenten binnen één klaslokaal verschillend onderwijs kan aanbieden. Soms één op één, soms in een groepje. Bijvoorbeeld vervroegd examen doen op B1-niveau, of iemand uitdagen om straks examen te doen op B2-niveau. Extra ondersteuning geven aan studenten die nog op weg zijn naar A2. Of bij een groepje studenten meer nadruk leggen op Spreken, Gesprekken voeren en Schrijven als die al bovengemiddeld scoren op receptieve vaardigheden, maar nog niet op productieve vaardigheden.’

‘Mijn conclusie? De nulmeting van TOA is een fantastisch instrument om het startniveau van studenten in beeld te krijgen. Het blijft natuurlijk een momentopname, het is niet in beton gegoten. Maar het is een goed aanknopingspunt om gesprekken met individuele studenten te voeren en samen hun leertraject uit te zetten.’

Deel 2: voortgangstoetsen

In december verschijnt het tweede interview over de evaluatieroute van TOA. Daarin vertelt Cristina waarom en hoe ze voortgangstoetsen inzet. Nieuwsgierig? Meld je aan voor de TOA-nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *