Blog: Tips voor effectieve oudergesprekken

Oudergesprekken

Het schooljaar is alweer halverwege. Hoe gaat het nu met het welbevinden en de ontwikkeling van de kinderen? Tijd om de balans op te maken en dit met ouders te bespreken tijdens een oudergesprek. Maar hoe voer je een goed gesprek met de ouders? In dit blog geef ik tips voor het voeren van effectieve oudergesprekken.

Tip 1: Een goede voorbereiding is het halve werk
Je hebt vaak maar tien tot vijftien minuten voor een oudergesprek. In een hele korte tijd wil je een compleet beeld geven van de huidige ontwikkeling . Het is belangrijk dat je goed bent voorbereid. Ik maak daarom van tevoren een korte notitie met de punten die ik wil bespreken. Zo weet ik zeker dat ik niets vergeet. Zorg ook dat je rapporten en ontwikkelingsplannen bij de hand hebt, zodat je geen tijd kwijt bent aan het zoeken van papieren.

Voor het voeren van een gelijkwaardig gesprek is het belangrijk dat de ouders zich ook kunnen voorbereiden. Geef het rapport een week voor het gesprek mee, zodat ouders het rustig kunnen bekijken. Laat in de uitnodiging weten wat je met de ouders wil bespreken, dan kunnen zij zich daar op voorbereiden.

Tip 2: Ga voor het wij-gevoel
Sinds de start van het schooljaar werk je aan de relatie met de ouders. Als het goed is zijn de onderwerpen tijdens het oudergesprek geen verrassing voor jou of voor de ouders. Toch kan een oudergesprek spannend zijn. Denk na over de positie aan tafel. Door naast elkaar te zitten versterk je het wij-gevoel. Daarmee laat je zien dat je het samen doet en niet tegenover elkaar staat. Naast elkaar zitten is ook handig wanneer je een rapport of ander papier wil bespreken. Je hoeft elkaar niet de hele tijd aan te kijken en kan allebei de blik op het papier richten. Op deze manier zet je de informele basis de je al hebt opgebouwd voort tijdens het oudergesprek.

Tip 3: Start vanuit positiviteit
Begin het gesprek altijd met iets positiefs of met een compliment. Dit kan lastig zijn wanneer er vragen zijn rondom het gedrag of het leren, maar juist dan is het belangrijk om aandacht te geven aan wat wel goed gaat. Het is veel prettiger om vanuit positiviteit samen te onderzoeken wat zou kunnen helpen voor de leerling.

Tip 4: Betrek ook het kind
Betrek de kinderen bij het gesprek; praat niet over hen, maar met hen. Voorafgaand aan de oudergesprekken bespreek ik met de kinderen hun eigen voortgang. Waar vinden ze zelf dat ze goed in zijn, wat willen ze nog oefenen en wat hebben ze daarbij nodig. Oudere kinderen kunnen prima deelnemen aan het gesprek. Voor jongere kinderen is dit lastig, laat hen bijvoorbeeld in het lokaal spelen. Zo ontstaat er een open en veilige cultuur waarin je met ouders en kinderen samenwerkt zodat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Tip 5: Kijk verder dan alleen cijfers
Oudergesprekken worden vaak gekoppeld aan een rapport. Het is dan verleidelijk om alleen naar de toetsresultaten te kijken. Natuurlijk zijn de basisvaardigheden belangrijk, maar er is ook gewerkt aan de zachtere vaardigheden. Ik vind het daarom belangrijk om dit bespreekbaar te maken tijdens het oudergesprek. Hoe ontwikkelt het kind zich sociaal-emotioneel, hoe is de werkhouding en hoe ervaart het kind school. Een kind is zoveel meer dan een cijfer. Een toetscijfer zegt weinig over de groei die het kind heeft doorgemaakt. Wat kan het kind nu, dat het een half jaar geleden nog niet kon, dat is interessant om te bespreken. Wees realistisch en tegelijk positief, zeker wanneer het kind ook aansluit bij het gesprek. Bespreek wat er nodig is om verder te groeien, zodat wat nu nog niet lukt, de volgende keer wel lukt.

Tip 6: Rond (positief) af
Houd tijdens het gesprek de tijd goed in de gaten en zorg dat er genoeg tijd is voor vragen van de ouders. Als de tijd toch te kort blijkt te zijn, maak dan een nieuwe afspraak om verder te praten. Aan het eind van het gesprek vat ik het gesprek kort samen en herhaal ik eventuele afspraken of vervolgacties. Eindig het gesprek zoals je bent begonnen, met iets positiefs.

Ik ben benieuwd of jullie iets hebben aan mijn tips! Succes en ik hoor natuurlijk graag jullie reacties.


Nadia Kuipers is juf in het basisonderwijs in de Rotterdamse Tarwewijk. Nadia houdt zich onder andere bezig met ouderbetrokkenheid, kansengelijkheid en meertaligheid. Via haar Instagrampagina @kijkje.in.groep3 geeft zij een kijkje in haar klas.

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *