Compleet kindbeeld met het IEP LVS

Compleet kindbeeld met het IEP LVS

Een kind is meer dan taal en rekenen. Andere talenten zijn ook heel belangrijk; zowel voor het leerproces als later in het leven van een kind. Met het IEP LVS krijg je een compleet kindbeeld, zodat je de leerling het beste kunt helpen in zijn of haar ontwikkeling.

Het IEP LVS meet behalve taal en rekenen ook de sociaal- emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen van de leerling: hoofd, hart en handen, voor groep 1 tot en met 8. Janneke Helsloot, productmanager bij IEP: ‘Kinderen gaan naar school om handvatten te krijgen voor de maatschappij waarin ze leven, om te leren hoe je je verhoudt tot de wereld. Taal en rekenen helpen een kind om zelfstandig in de maatschappij te participeren, maar dat is niet alles wat ze nodig hebben.’

 

Vaardigheden voor nu en later

Met de hart- en handeninstrumenten geven kinderen zelf aan wat ze vinden van hun planningvaardigheden, doorzettingsvermogen, interacties met anderen, beheersing van gevoelens en nog veel meer. Daarover kun je vervolgens met het kind in gesprek gaan. Als je met dit soort vaardigheden aan de slag gaat, help je een kind in zijn of haar gehele ontwikkeling. Het zijn vaardigheden waar kinderen nu, en later in hun leven, veel aan hebben. Maar ze hebben ook invloed op de ontwikkeling van taal- en rekenvaardigheden. Want een jongen die geen vragen durft te stellen in de klas, komt verder met rekenen wanneer hij assertiever wordt.

 

Rapportages op vier niveaus

De resultaten van de hoofd, hart en handen instrumenten staan direct in een duidelijk overzicht. Niet alleen op leerlingniveau, maar ook op groeps-, school- en bestuursniveau. Zo kun je gemakkelijk trends waarnemen. Is er een klas waarin veel kinderen zich onzeker voelen op sociaal niveau? Maakt onze school genoeg groei door op het gebied van taalverzorging? Alle rapportages sluiten op elkaar aan. Ze zien er hetzelfde uit en je kunt vanuit overkoepelende analyses op bestuursniveau helemaal terug naar een rapportage op leerlingniveau. Want uiteindelijk staat de leerling centraal bij IEP.

 

Meer weten over het IEP LVS?

Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar.

Wij geloven bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zetten we elke leerling in zijn kracht.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *