Minder toetsstress met het IEP LVS

Minder toetsstress met het IEP LVS
Minder toetsstress met het IEP LVS

 

Met een ontspannen toetservaring kan een leerling echt laten zien wat hij of zij beheerst. Zo wordt een toets een nuttig hulpmiddel om de ontwikkeling van de leerling in beeld te brengen. Daarom maken we de IEP LVS toetsen aantrekkelijk, duidelijk en passend bij de leerling.

De meeste kinderen vinden de toetsen in het IEP LVS leuk om te maken. Dat vertellen leerkrachten ons regelmatig: ‘De leerlingen vragen me wanneer ze weer mogen IEPen!’
Hoe zorgen we bij IEP voor minder toetsstress? Natuurlijk door betekenisvol te toetsen, want een leerling voelt veel minder druk wanneer hij of zij weet dat de toets geen afrekenmoment is. De leerling staat centraal, niet de toets.

 

Aansluiten bij de belevingswereld

Maar ook de manier van toetsen draagt bij aan een ontspannen toetservaring. De toetsen in het IEP LVS hebben heldere vragen en een overzichtelijke opmaak, zodat kinderen niet hoeven te twijfelen over wat ze moeten doen. Met een frisse vormgeving, leuke onderwerpen en passende afbeeldingen vergroten we het plezier om de toets te maken.

Voor de motivatie van de leerling is het heel belangrijk om goed aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerling. Daar doen onze toetsspecialisten alles aan! We kiezen thema’s die kinderen interesseren – en ontdekken bijvoorbeeld dat leerlingen naar aanleiding van een tekst uit de toets nog weken zelf aan de slag gaan met een geheimschrift. Een rekenvraag over 24 vloerkleden past niet in onze toetsen, want wanneer komt een kind zo’n context in het dagelijks leven tegen?

 

Passend bij de leerling

Wat ook helpt bij het verminderen van toetsstress, is een passende toets. De toetsen in het IEP LVS kun je flexibel inzetten: individueel en wanneer de leerling eraan toe is. Dat scheelt veel frustratie bij de leerling. Uiteraard is de afnametijd beperkt: IEP houdt de toetsen zo kort mogelijk. Ook kun je leesteksten printen of de leerling laten werken met IEP denkpapier bij een rekentoets.

IEP doet er alles aan om haar toetsen kindvriendelijk te maken. Zodat de leerling een prettige toetservaring heeft en zonder druk kan laten zien wat hij of zij beheerst. Dat geeft jou als leerkracht écht inzicht in de ontwikkeling van de leerling.

 

Meer weten over het IEP LVS?

Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar.

Wij geloven bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zetten we elke leerling in zijn kracht.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *