De Drie-minuten-toets (DMT) | Stand van zaken | September 2025

drie minuten toets
drie minuten toets

Jullie weten dat we er al een tijd mee bezig zijn: een laagdrempelige en directe toegang tot een DMT in IEP. We vinden het belangrijk om jullie mee te nemen in de stand van zaken, zodat je precies weet waar we staan en wat je kunt verwachten dit schooljaar. Lees hierover meer in dit blogartikel.

IEP DMT – waar staan we nu? 

Met een DMT in IEP kun je voldoen aan de verplichtingen rondom signaleren en aanmelden bij een vermoeden van dyslexie. Daarom zijn we gestart met de ontwikkeling van een eigen DMT. Helaas liepen we in de afronding van dit traject tegen belemmeringen aan die we niet hadden voorzien. De commissie die nieuwe instrumenten moet beoordelen, is niet langer actief. Andere routes voor goedkeuring blijken ingewikkelder dan we hadden gehoopt.

Hoe nu verder?

Zoals jullie van ons gewend zijn, geven we niet op. We onderzoeken goede alternatieven om toch een DMT in IEP te kunnen aanbieden. Naar verwachting kunnen we daar in de loop van oktober meer duidelijkheid over geven.

En voor schooljaar 2025-2026?

Voor schooljaar 2025-2026 blijft het mogelijk om DMT/AVI van Cito af te nemen met de bestaande mappen/materialen. Daarna voer je de ruwe score in in ParnasSys/Esis. Die scores kun je gebruiken om een aanvraag voor dyslexieonderzoek te onderbouwen. Daar hebben we met Cito duidelijke afspraken over gemaakt. Er is hiervoor geen aparte licentie voor nodig.

Onze visie op de DMT

Onze visie blijft dat de DMT een screeningsinstrument is. Je zet hem alleen in bij een vermoeden van dyslexie, en alleen bij een bepaalde score is rapportage nodig. Voor het inzicht in leesvaardigheid is de toets Technisch Lezen voldoende, daar is geen extra DMT voor nodig. Zo voorkomen we dat kinderen en ouders belast worden met onnodige toetsing die niets toevoegt aan de ontwikkeling van het kind. Lees meer hierover op onze website.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *