Contact

Examenfraude: wat kunnen we er samen tegen doen?

Het afgelopen jaar hebben we meerdere meldingen gehad van gelekte examens. Wat doet Bureau ICE om de integriteit van toetsen te waarborgen? Wat kunnen scholen zelf doen? En wat kun je als docent of surveillant het beste doen als je fraude vermoedt of constateert? We vragen het aan Peter Sonnenberg, productmanager TOA bij Bureau ICE.

Het afgelopen jaar zijn er bij Bureau ICE meerdere meldingen binnengekomen van een gelekt examen. Over wat voor gevallen gaat het dan?

“De eerste keer ging het om een envelop met examens. Die hadden ze op de betreffende school klaargelegd, achter slot en grendel. Dat was in maart, net voor de eerste lockdown. Toen de scholen weer opengingen, bleek die envelop onvindbaar.”

“Een ander geval betrof een student in tijdnood. Die had van een surveillant toestemming gekregen om het examen te fotograferen en de laatste antwoorden op de mail te zetten; dat zijn twee overtredingen van het protocol.”

 

Wat doe je als je zo’n melding krijgt?

“Dan gaan we scholen informeren en halen we die toets eruit. We kunnen in het systeem zien welke andere instellingen het betreffende examen hebben klaargezet in TOA. Die krijgen een telefoontje van onze accountmanagers. Tegelijkertijd gaat onze klantenservice aan de achterkant aan de slag. Eerst de klaargezette examens verwijderen. En dan gaat de toets er in zijn geheel uit.”

 

‘Andere scholen moeten voor misschien wel vijftig of honderd studenten een nieuw examen plannen.’ 

 

Welke gevolgen heeft dat voor alle betrokkenen?

“Het heeft impact op drie niveaus. Op de eerste plaats heeft het natuurlijk consequenties voor de school waar het plaatsvindt en de studenten die het betreft. Maar het betekent ook dat andere scholen misschien wel voor vijftig of honderd studenten een nieuw examen moeten plannen. En voor ons betekent het, afgezien van het werk dat erbij komt kijken om een toets uit het systeem te halen en iedereen te informeren, dat we een nieuw examen moeten ontwikkelen. Met alle werk en kosten van dien.”

 

Is er altijd direct een alternatief beschikbaar?

“Ja. We hebben al onze examens in voldoende versies beschikbaar. Dus de continuïteit van het toetsen komt absoluut niet in gevaar.”

 

Wat doet Bureau ICE om de integriteit van toetsen te waarborgen?

“Wij hanteren strenge protocollen voor het hele constructieproces, tot en met de plaatsing van een examen in TOA. Dat kunnen we allemaal beveiligen, dat is goed beveiligd en dat hele proces is ook gecertificeerd volgens de ISO-normen. We hebben ook nog nooit meegemaakt dat een toets in deze fase van het proces gecompromitteerd is geraakt. Vanaf het moment dat een toets wordt afgenomen, is het aan de instellingen. Dan kunnen wij alleen nog ingrijpen als we een melding van fraude, of een vermoeden daarvan, krijgen.”

 

Wat kunnen scholen zelf doen?

“Ervoor zorgen dat iedereen de examenreglementen en -protocollen kent en naleeft. Want het blijft mensenwerk. In het besef dat docenten op dit moment al enorm veel op hun bordje hebben liggen, zeggen wij: besteed daar voldoende aandacht aan.”

“Niet alleen op het niveau van de examencommissie, maar bijvoorbeeld ook met informatiebijeenkomsten voor assessoren. Of door docenten een jaarlijks opfrissertje geven. Scholen die behoefte hebben aan advies hierover, kunnen altijd even hun accountmanager van Bureau ICE bellen.”

 

En wat moet ik als docent of surveillant doen als ik fraude ontdek of vermoed?

“Onmiddellijk je eigen examencommissie inlichten en direct contact opnemen met onze klantenservice.”


Examineren in het mbo: trainingsaanbod

Bureau ICE biedt verschillende trainingen aan voor medewerkers die betrokken zijn bij examineren in het mbo, waaronder verschillende assessorentrainingen en onze examencommissietraining. Bekijk ons trainingsaanbod.

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *