IEP training: ervaringen van OBS de Piramide Europawijk

Bij de start met het IEP LVS krijgen onze IEP-scholen toegang tot IEP Learning: onze gratis starttraining. Hier staan uitlegvideo’s van het IEP-team, stappenplannen en andere tools. Zo doorlopen we samen de overstap naar het IEP LVS en leggen scholen een stevige basis om met het IEP LVS te leren werken. Op verzoek van veel IEP-scholen is er nu de mogelijkheid om een verdiepingsslag te maken. Speciaal daarvoor hebben we twee IEP-trainingen ontwikkeld: ‘Verdiep in IEP’ en ‘Ambities stellen’. In dit artikel vertellen directeur Jaqueline Boogaard en intern begeleider Manon van Zalen OBS de Piramide Europawijk in Haarlem over hun ervaringen

Hoe kwamen jullie terecht bij de IEP training “Aan de slag met het stellen van ambities”?

Jaqueline: ‘Dit is het tweede jaar dat we volledig werken met het IEP LVS van groep 3 tot en met 8. Aan het einde van het vorige schooljaar keek ik met het team naar de speerpunten waar we dit jaar aandacht aan willen besteden. We merkten dat de referentieniveaus weliswaar steeds meer leven in het team, maar dat we er nog meer van willen weten. Toen heb ik contact opgenomen met IEP voor een scholing.’

Hadden jullie een specifiek doel met de training?

Jaqueline: ‘Ja, we hebben vooraf overlegd met een van de IEP-trainers en afgesproken dat er aandacht zou worden besteed aan de algemene kennis over referentieniveaus. In het praktijkgedeelte konden we vervolgens de scores van groep 8 samen analyseren en daar onze schoolambities op af stellen.’

Manon: ‘Uiteindelijk hebben we tijdens de training ook voor elke groep ambities gesteld.’

Jaqueline: ‘Het was goed om dat met elkaar te oefenen, want het stellen van ambities doen we altijd samen met het hele team. Omdat we een kleine school zijn waarin leerkrachten soms van groep wisselen, is het belangrijk om van elkaar te weten in welke groep bijvoorbeeld meer zorgleerlingen zitten en welke ambitie daarbij past.’

Was voor jullie het theoretische of praktische deel meer waardevol?

Jaqueline: ‘Ik denk dat ik ze even waardevol vond. Het helpt echt om de theorie regelmatig te herhalen; het moet een beetje in je DNA gaan zitten. En wat ik heel leuk vond aan het praktijkgedeelte, is dat er kwartjes vielen bij sommige collega’s. Juist door de theorie in de praktijk te oefenen, zien collega’s nu bijvoorbeeld beter in dat we als school meer aandacht moeten besteden aan rekenen. De scores op rekenen zijn over de gehele linie lager dan we willen. Tijdens de training hebben we met elkaar besproken hoe dat kan en wat we daaraan kunnen doen. De vibe die in het team ontstond om daar actief mee aan de slag te gaan, vond ik fantastisch.’

Manon: ‘Een eyeopener voor enkele collega’s was ook dat 1F-niveau het minimum is dat we van kinderen mogen verwachten. Er werd toch vaak gedacht: als de leerling 1F haalt, dan is het goed. Terwijl je eigenlijk wil dat leerlingen 2F- en 1S-niveau behalen. De training gaf veel collega’s een stukje bewustwording.’

 

“Door de training kijk je met andere ogen naar de scores en toetsen.”

 

Welk inzicht is je bijgebleven van de training?

Jaqueline: ‘Ik vond het heel mooi dat de IEP-adviseurs zeiden: “Je moet uitgaan van wat een kind al weet”. Zelf attenderen we leerkrachten er ook op dat een klassikale instructie niet altijd zinvol is als er veel niveauverschil in een groep zit, dus het is fijn dat dit in de training terugkwam. Hetzelfde geldt voor het inzicht dat de feedback van de leerkracht ertoe doet. Door kinderen op inhoud feedback te geven, weten ze waar ze een denkfout maken. Het zijn in mijn ogen hele eenvoudige tips, maar wel met veel rendement.’

Manon: ‘Ik denk dat het hele team deze inzichten heeft gekregen en ook bewust is dat je met elkaar verantwoordelijk bent. Dat als kinderen aan het einde van een groep het niveau niet behalen, belangrijk is om te kijken waar het hiaat zit. Soms is dat al een groep eerder.’

Jaqueline: ‘Zo gaf onze leerkracht van groep 3 laatst aan dat ze met de leerkracht van groep 2 om tafel wil om te zien of hun aanbod op elkaar aansluit. Zijn er misschien hiaten die we, als een blinde vlek, over het hoofd zien? Dus de training stimuleerde de samenwerking – die in mijn ogen al goed was, maar qua inhoudelijk afstemming nog wat beter kan.’

Heeft de training invloed gehad op jullie werkwijze?

Manon: ‘Door de training durfden we met het team de stap te zetten naar toetsen op maat. Voorheen namen we gewoon de toets af die bij het toetsmoment hoorde, dus toets 5B in eind groep 5. Maar er zijn natuurlijk ook kinderen die dat niveau nog niet halen. Nu nemen we eerst de toets af die past bij het niveau van de leerling: dus bijvoorbeeld toets 4B als de leerling al in groep 5 zit. Is die behaald, dan gaan we verder met toets 5A. Daardoor zoom je meer in op wat het kind wél kan. Want waarom zou je een toets van een hoger niveau afnemen als blijkt dat de leerling het voorgaande nog niet beheerst? Ook toetsen we nu terug als een kind laag scoort, zodat we duidelijk zien waar de kink in de kabel zit. Daar kunnen we dan ons aanbod op aanpassen in de klas.’

Jaqueline: ‘De training heeft wel echt geholpen bij die stap naar het toetsen op maat. Het team vond het best spannend om de oude manier van toetsen los te laten. Maar we denken met elkaar steeds meer inhoudelijk na over wat we doen. Door zo’n training ga je met andere ogen naar de scores en toetsen kijken. We hebben daarom ook al een afspraak gemaakt voor de IEP training “Verdiep in IEP”.

Hebben jullie een advies voor scholen die de training willen doen?”

Manon: “Ik denk dat het meerwaarde heeft om dit als team te doen, en niet alleen als directeur en intern begeleider. Laptop erbij, meekijken, zelf de handelingen doen… daar leert elke collega van.”

Ook aan de slag met IEP-trainingen?

Werk je al met het IEP LVS en wil je graag de verdiepingsslag maken? Meld je dan aan voor een van onze trainingen.

Samen met een IEP-adviseur leer je hoe je jullie IEP-data kunt lezen en interpreteren. Samen met een IEP-adviseur leer je hoe je jullie IEP-data kunt lezen en interpreteren. Het doel is om nog beter te begrijpen hoe het IEP Leerlingvolgsysteem jullie kan helpen in je onderwijs. Met als resultaat dat je dezelfde IEP-taal spreekt met je team en met de kinderen.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *