Contact

Blog: Met vertrouwen aan de slag

Met Vertrouwen Aan De Slag Blog Renée Van Eijk

Yesssss we mogen weer naar school! De reacties om mij heen zijn positief. Leraren staan te springen om weer live les te geven, vriendinnen vinden het fijn om hun kinderen weer te laten spelen en leren met klasgenootjes en de kinderen die ik spreek hadden niet gedacht dit ooit te zullen zeggen maar ‘ze hebben school echt gemist’. Natuurlijk zijn er ook zorgen maar ik moet eerlijk zeggen dat die in mijn omgeving minimaal zijn. We hebben allemaal zin om terug te gaan naar school, naar onze vertrouwde omgeving.

Zorgen voor ieder kind

Natuurlijk zijn er leerlingen over wie we ons zorgen hebben gemaakt en nog steeds maken. Een aantal leerlingen heeft thuis een stressvolle periode achter de rug om welke reden dan ook. Ouders die misschien hun baan verliezen, gezinnen die op een kluitje samen moeten leven en laten we ook de kinderen niet vergeten die iemand verloren zijn vanwege corona.

Maar ik kan me voorstellen dat er ook veel kinderen zijn die helemaal niet zoveel hebben meegemaakt. Die niet van alles te verwerken hebben maar gewoon blij zijn dat ze weer naar school kunnen en mogen. Deze jongens en meiden hebben thuis het werk gedaan dat ze moesten doen van school en verder hebben ze waarschijnlijk gespeeld, vaak binnen en hopelijk ook met enige regelmaat buiten. En ze hebben zich verveeld.

Rust, reinheid, regelmaat

Volgens mij hebben alle kinderen, en misschien ook wel volwassenen, vooral weer behoefte aan een ritme. Een voorspelbare volgorde van hoe de dingen gaan op een dag. Misschien moet daar de komende weken onze prioriteit liggen als onderwijsgevenden. Rust, reinheid en regelmaat. Reinheid in de vorm van handen wassen en niezen in je elleboog. Regelmaat door een duidelijk rooster waar kinderen (en hun ouders) op kunnen bouwen. Rust in onze benadering naar de kinderen toe. En naar elkaar. Laten we mild zijn en niet van alles eisen vanaf de eerste minuut dat we de kinderen weer in een klaslokaal hebben.

Oog voor (nieuwe) groepsvorming

We krijgen allemaal te maken met een versneld proces van groepsvorming waarbij soms letterlijk nieuwe groepen ontstaan. Ik wil elke leraar dan ook adviseren serieus aan de slag te gaan met de regels en de routines en hier echt de eerste dagen expliciet aandacht aan te besteden. Zodat we wel zo snel mogelijk kunnen genieten van een fijn en veilig leef- en leerklimaat met elkaar. De kinderen kennen elkaar al maar laten we niet vergeten dat de meesten van hen elkaar 8 weken niet hebben gezien als ze straks weer met elkaar op school zijn.

Of er nu veel of weinig gebeurd is, het delen van ervaringen lijkt me essentieel voor een goede start, maar maak dat niet te groot. Plan bijvoorbeeld elke dag een leuke oefening in voor de start van de dag. Geef bij een oefening als ‘Sta op als…’ niet alleen opdrachten aan kinderen die gaan over corona maar ook opdrachten die bijvoorbeeld gaan over of ze een keer gekookt hebben, iemand geknuffeld hebben, laat naar bed zijn gegaan, een leuke film hebben gezien of iets moois geknutseld.

Met vertrouwen aan de slag

Elke dag een andere oefening aan de start, er is genoeg inspiratie te vinden! Ik denk dat kinderen dan genoeg tijd en ruimte krijgen om hun verhaal kwijt te kunnen. En dan om 9 uur de boeken open. Ik durf te denken dat menig kind het heerlijk vindt om de woorden te horen “doe je rekenboek maar open” en lekker kunnen beginnen met een les. Uit een boek. In een schrift. Met hun eigen juf of meester. In hun eigen vertrouwde school.

Renée van Eijk is lerares in het basisonderwijs in Rotterdam. Naast lesgeven houdt Renée zich bezig met onderwijs door op onderwijsevenementen te spreken over eigenaarschap van leraren en het effect daarvan op hun onderwijs, startende leraren te coachen en inspireert ze lerarenteams met de onderwijs modeshows van EduEnVogue. In haar blogs vertelt Renée over keuzes die ze maakt in haar onderwijs en hoe deze keuzes bijdragen aan de ontwikkeling van de leerlingen in haar klas.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *