Betekenisvol observeren met de observatie-instrumenten voor leerjaar 1 en 2: dit is er vernieuwd

Blog IEP LVS vernieuwd
Blog IEP LVS vernieuwd

Jonge kinderen leren in hun eigen tempo, in een rijke spelomgeving. Dat is het uitgangspunt van de observatie-instrumenten van IEP voor leerjaar 1 en 2. Jij als leerkracht hebt het beste zicht op de ontwikkeling van je groep. Een goed instrument ondersteunt je daarbij – het stuurt niet, maar geeft overzicht en grip.

Steeds meer scholen ervaren hoe waardevol dit is in de praktijk. Samen met leerkrachten en intern begeleiders hebben we de observatie-instrumenten verder doorontwikkeld. Met één doel: betekenisvol en praktisch volgen, zodat jij op een natuurlijke manier zicht houdt op de ontwikkeling van je leerlingen.

Wat is er vernieuwd?

De observatie-instrumenten sluiten nu nog beter aan bij jouw dagelijkse praktijk:

  • Flexibel observeren – je kiest zelf of je observeert voor de hele groep, een aantal leerlingen of juist individueel.

  • Overzicht in één oogopslag – de vernieuwde matrix laat meteen zien hoe de groep ervoor staat.

  • Handiger werken – op de nieuwe observatiepagina zie je alle openstaande en afgeronde observaties en kun je ze eenvoudig exporteren.

Altijd vanuit de visie van IEP:

Deze verbeteringen zijn geen doel op zich. Ze versterken wat we met IEP belangrijk vinden:

  • Betekenisvol volgen
    Je kiest als school welke doelen je volgt en wanneer. Zo sluit je aan bij je eigen onderwijsvisie en bij wat je op dat moment in de klas ziet.
  • Observeren vanuit spel en thema’s
    Je observeert op natuurlijke momenten zoals tijdens een thema, in de bouwhoek, bij een gesprek of tijdens spel.
  • Doorlopende leerlijn
    Observaties blijven zichtbaar wanneer een leerling naar leerjaar 3 en verder gaat. Zo bouw je voort op wat eerder is gezien, in plaats van opnieuw te beginnen.
  • Ontwikkelgericht werken
    Met vier ontwikkeltermen zie je groei in kleine stapjes: van toont geen interesse tot kan het zelfstandig. Dit geeft grip op ontwikkeling zonder te toetsen.
  • Zicht op groep én individu
    Met de matrix en observatiepagina zie je in één oogopslag waar je staat met je groep.

Samen verder ontwikkelen

We blijven de observatie-instrumenten doorontwikkelen, altijd in gesprek met scholen. Zo bouwen we samen aan een systeem dat werkt – voor jou, je leerlingen én je school.

Wil je ontdekken wat dit in jouw praktijk betekent? Vraag een gratis proeflicentie aan of meld je aan voor het webinar. Dan ervaar je zelf hoe betekenisvol observeren eruitziet met IEP. Goed om te weten: je kunt de proeflicentie ook met een aantal leerlingen uitproberen.

Zelf de observatie-instrumenten ervaren?

We blijven samen met scholen doorontwikkelen. Door ervaringen te verzamelen, wensen te horen en ideeën uit te wisselen, maken we het IEP LVS steeds beter passend bij de praktijk van kleuteronderwijs. Zo zorgen we samen voor een systeem dat werkt – voor jou, voor je leerlingen én voor je school.

Wil je meer weten over de observatie-instrumenten voor leerjaar 1 en 2? Neem contact op met een IEP adviseur voor een gratis proeflicentie of schrijf je in voor het webinar.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *