Onderwijsinnovatie bij Nimeto: individuele leerwegen met ‘challenges’ voor studenten

MBO - TOA - Jongen met diploma

Vorig studiejaar introduceerde de Utrechtse vakschool Nimeto binnen twee opleidingen individuele leerwegen met ‘challenges’ voor studenten. Ook de examinering is afgestemd op de nieuwe onderwijsopzet; studenten ronden hun opleiding voortaan af met een CGI (criteriumgericht interview). We spreken erover met teamleider/curriculumcoördinator Marcel van der Borden van Nimeto en trainer/adviseur Quido van der Waals van Bureau ICE.

“Wij zagen dat traditionele onderwijsvormen niet altijd meer aansloten bij de belevingswereld van studenten. Dat is interessant, want dan mag je gaan veranderen”, vertelt Marcel. Met de nadruk op mag. Hij is zichtbaar en hoorbaar enthousiast over de vernieuwing, een proces waar ze bij Nimeto nog middenin zitten.

 

‘Challenges’ voor studenten. Kun je daar meer over vertellen?
“Wij zien een opleiding als een route met het diploma als eindbestemming. Met de challenges die studenten onderweg aangaan, kunnen ze laten zien waar ze op die route staan. Je kunt ze module-opdrachten noemen. Wij noemen ze challenges.”

“Samen met je studiecoach bekijk je aan de hand van de challenges ook of het goed is om even te vertragen of juist te versnellen. Want misschien mis je soms een afslag en loop je wat vertraging op. Ligt dat aan de hoeveelheid brandstof in de tank? Dan helpen wij je om bij te tanken. Moet je nog ergens aan sleutelen? Dan nemen we je mee naar de garage. Op die manier legt iedere student zijn of haar eigen weg af.”

 

‘Studenten zijn al bezig een soort portfolio op te bouwen. Met het CGI hebben we dat doorgetrokken naar de examinering.’

 

Wat betekent de nieuwe onderwijsopzet voor de examinering?
“We zijn gaan zoeken naar een nieuwe, passende manier van examineren. Die hebben we gevonden in het CGI, het criteriumgericht interview. Tijdens de challenges voeren studenten vaak praktijkopdrachten uit. En ze worden uitgedaagd om antwoorden te vinden op situaties die ze voorgelegd krijgen. Daarvoor kunnen ze tekst gebruiken, maar bijvoorbeeld ook foto’s of video’s. Op die manier zijn ze eigenlijk al bezig een soort portfolio op te bouwen. Met het CGI hebben we dat doorgetrokken naar de examinering. Het portfolio vormt nu samen met het CGI de afsluiting van de opleiding.”

 

Hoe is het om ineens op een nieuwe manier te gaan examineren?

“Spannend natuurlijk. Want het portfolio moet wel dekkend zijn ten opzichte van het kwalificatiedossier. En tijdens het CGI is het de kunst om de juiste vragen te stellen, die echt inzicht geven in waar studenten staan. Quido heeft ons geholpen om dat op een goede manier op te zetten.”

Bedankt voor dit bruggetje, Marcel. Wat was precies jouw rol als trainer en adviseur, Quido?

“Ik heb twee CGI-trainingen verzorgd; één voor het examineren van een keuzedeel en één gericht op een beroepsexamen. Die examens worden afgenomen door docenten van Nimeto en externe assessoren uit het bedrijfsleven. We hebben de groepen daarom ook op die manier samengesteld. Want als opleiding wil je natuurlijk dat de kwaliteit van je examens gewaarborgd is. En ook wettelijk gezien moet degene die het examen afneemt daar inhoudelijk voor gekwalificeerd zijn. Daarom krijgen deelnemers na het succesvol afronden van een training ook een certificaat waarmee ze dat kunnen aantonen.”

 

‘Als opleiding wil je dat de kwaliteit van je examens gewaarborgd is. En ook wettelijk gezien moet degene die het examen afneemt daar inhoudelijk voor gekwalificeerd zijn.’

 

Hoe ziet zo’n training eruit?
“Zo’n trainingstraject is eigenlijk altijd maatwerk. In dit geval hebben we het heel praktisch aangepakt, waarbij we samen in één dag bijna alles gemaakt hebben waar Nimeto behoefte aan had. We zijn begonnen bij het kwalificatiedossier en hebben het vervolgens stapsgewijs ingevuld tot aan de voorbereiding van een CGI-gesprek. In overleg met Marcel hebben we dat gedaan op basis van de STARR-methode. Bij elke stap gaf ik steeds eerst kort een stukje theoretische uitleg en vervolgens ging de groep aan de slag.”

 

Voor degenen die niet bekend zijn met STARR: wat houdt die methode in?
“STARR staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Door die vijf letters steeds in je achterhoofd te houden bij het opstellen van interviewvragen, weet je ook zeker dat al die facetten aan bod komen bij een examen. Want als je teveel op één letter blijft hangen, bijvoorbeeld de T van Taak, dan krijg je misschien niet inzichtelijk wat een student van een bepaalde situatie heeft geleerd.”

 

Hoe is de aanpak jullie bevallen, Marcel?“Ontzettend goed. Want je kunt natuurlijk wel bedenken dat zo’n CGI een mooi instrument is, maar op hetzelfde moment beseften wij ook: daarin moeten wij onszelf als beoordelaars ook eerst even scholen. De handvatten die Quido ons heeft aangereikt, hebben ons goed voorbereid op de CGI-gesprekken. En je hebt ook een soort kalibratie onderling. Daardoor krijg je een netter, zorgvuldiger examen dat recht doet aan de inspanningen van iedere student. We moeten nog evalueren met de collega’s, studenten en betrokkenen uit het bedrijfsleven, maar ik heb de indruk dat iedereen hartstikke positief is. Het is absoluut een blijvertje, zeker weten.”


Wil je zelf een CGI-gesprek kunnen voeren?

Bekijk onze training

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *