Toetspraat met Hugo

In de rubriek Toetspraat uit de Toets! Special praten wij met vier leerlingen van CSE Zwolle over het onderwerp toetsing. Wat vinden zij van toetsen? En hoe gaan zij hier mee om? In deze editie praten we met Hugo.

Dit is Hugo

Naam: Hugo (17)

Klas: 6 vwo

Sport: Atletiek

Welk vak vind je het leukst? Aardrijkskunde

Welk vak zou jij willen geven? Aardrijkskunde

Wat wil je na je eindexamen doen? International business of bedrijfseconomie aan de universiteit studeren.

Welke doelen wil jij behalen in jouw sport?

“Ik wil op nationaal niveau aan de top blijven. Daarnaast wil ik meedoen aan internationale toernooien. Ik ben op dit moment geblesseerd, maar ik herstel goed en het gaat steeds weer wat beter.”

Hoe helpt school jou om jouw doel te bereiken?

“Ik heb een trainer op school, en een trainer in Kampen. Zij hebben onderling overleg en helpen mij bij de coördinatie van mijn trainingen en het bereiken van mijn doelen.”

Merk jij dat er op je school extra aandacht is voor het verbeteren van basisvaardigheden?

“Ik zit in 6vwo, en beheers de basisvaardigheden na zes jaar goed genoeg. Ik vind het wel belangrijk dat je deze vaardigheden goed beheerst. Het is goed voor je algemene kennis, en je hebt het later nodig. Als je bijvoorbeeld vacatures bekijkt, dan staat er altijd dat je goed Nederlands moet kunnen.”

Hoe ga jij om met toetsen?

“Een toets is voor mij het moment dat ik moet gaan leren. Ik heb eigenlijk nooit stress voor een toets, ik heb altijd het gevoel dat het wel goedkomt. Soms vallen toetsen en opdrachten tegelijk, dan denkt school met je mee. Zo mogen we tijdens studie-uren huiswerk doen en leren voor onze toetsen. Het geeft me een lekker gevoel als ik een hoog cijfer haal. Maar eigenlijk vind ik het het belangrijkst dat ik een voldoende haal.”

Van welke toets of opdracht heb jij veel geleerd?

“Bij aardrijkskunde kregen we de opdracht om zelf een maatschappelijk probleem te kiezen. Ik koos voor massatoerisme in Venetië. Het was een brede opdracht die goed aansloot bij mijn profielwerkstuk over megasteden. Dat maakte het extra leuk en leerzaam.”

Stel, je was directeur van deze school, wat zou jij dan anders doen als het gaat om toetsing?

“Ik zou niks veranderen, ik vind het nu goed gaan. Er is een toetsweek per jaar, wat ik erg fijn vind. Op andere scholen hebben ze soms wel drie, vier of vijf toetsweken per jaar. Dat lijkt me erg onrustig, zeker omdat wij in het jaar ook op trainingsstages gaan.”

Toets! Special #5, Werken aan de basisvaardigheden - vraag hem aan!

In Toets! Special #5, Werken aan de basisvaardigheden, vind je meer ervaringsverhalen van leerlingen en docenten. Vraag deze special aan en ontvang hem gratis in je brievenbus of inbox.

Vraag Toets! Special #5 aan
Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *