Verdiep in IEP-training leerjaar 1 en 2 met basisschool de Fonkeltuin

Met onze IEP-trainingen maak je een verdiepingsslag in het werken met het IEP LVS. Eerst leg je een stevige basis met de online IEP Learning – onze gratis starttraining- en daarna kun je met de IEP-trainingen verder groeien. Benieuwd? Anke Liefrink vertelt over haar ervaringen.

Welke doel hadden jullie met het volgen van de IEP-training voor leerjaar 1 en 2?

‘Om het systeem beter te leren kennen en advies op maat te krijgen. We werken sinds twee jaar met het IEP LVS; dit jaar zijn we gestart in leerjaar 1 en 2. Dat was wennen en de leerkracht gaf aan dat ze het lastig vond om een keuze te maken uit alle doelen. Daar lag onze behoefte dus vooral: hoe ga je aan de slag met de doelen en hoe zet je de doelen goed weg gedurende het jaar? Maar ook: hoe lees je de resultaten goed en waar kun je nog meer op letten bij het gebruik van het programma?’

Hoe zag de training eruit?

‘Ik heb de training samen met de leerkracht van groep 1-2-3 gevolgd: de Fonkeltuin is een kleine school met 45 leerlingen. Andere scholen binnen onze stichting werken met KIJK, maar wij vinden IEP veel beter passen bij onze school. Gelukkig mochten we als pilotschool met IEP werken in leerjaar 1 en 2. Daardoor werd het extra relevant om meteen in het eerste jaar goed te begrijpen wat we uit IEP kunnen halen, en vonden we het de moeite om met twee deelnemers de training te volgen. Dat zorgde voor volop maatwerk: de trainer paste haar programma erop aan zodat we direct onze vragen konden stellen. Zo liepen de theorie, toepassing en praktische werkvormen soepel in elkaar over.’

‘Wij deden de training om het systeem beter te leren kennen en advies op maat te krijgen.’

Hebben jullie nieuwe inzichten opgedaan in het werken met de doelen?

‘Het was nieuw voor ons dat je doelen kunt stapelen. Heel handig, wanneer je nog twijfelt of een leerling een doel echt beheerst: je zet het doel dan bij de andere doelen voor de volgende periode. Zo blijf je bewust met dat doel bezig in de klas. De IEP-trainer heeft ons goed uitgelegd hoe je die doelen over kunt zetten in het systeem. Ook heeft ze ons meegenomen in de analyses. We hadden nog wat moeite met het interpreteren van de balkjes, die aangeven hoeveel leerlingen een doel zelfstandig of met hulp kunnen. Wat ons betreft zou het fijn zijn als het balkje voor ‘is aan het ontdekken’ ook een kleurtje had. Nu blijft het grijs, maar wij vinden het juist heel positief als een kleuter aan het ontdekken is. Fijn dat de IEP-trainer open stond voor onze feedback.’

Wat heeft de training jullie verder nog gebracht?

‘Dat we nu weten hoe we een concrete jaarplanning kunnen maken voor IEP leerjaar 1 en 2. We hebben een tijdlijn van het jaar op de grond gelegd en samen gekeken wat voor ons handig is. Wanneer observeren we cruciale doelen? Wat is een goed moment om doelen te registreren? Het kiezen van specifieke doelen ligt meer op onderwijskundig vlak, daarvoor zou het waardevol zijn om ook een onderwijskundig gesprek te voeren met iemand die breder meekijkt naar het onderwijsaanbod in relatie tot IEP. Maar die tijdlijn alleen al heeft ons veel opgeleverd. Ik heb deze de volgende dag meteen, specifiek voor onze school, ingevuld. Momenteel zijn de leerkracht en onderwijsassistente aan het plannen welke thema’s ze volgend jaar willen doen, gekoppeld aan de doelen om te observeren. Daarin werken we vanaf nu planmatig in plaats van fragmentarisch: we kiezen de doelen al aan de voorkant van het schooljaar.’

‘Het maken van een jaarplanning voor IEP in leerjaar 1 en 2 heeft ons veel opgeleverd’.

Zou je de training aan andere scholen adviseren?

‘Zeker, de training was voor ons heel helpend. We hebben deze in mei gedaan; driekwart schooljaar nadat we gestart zijn met IEP voor leerjaar 1 en 2. Sommige onderdelen zijn nog steeds wel even zoeken. Wij zijn bijvoorbeeld geen school die kinderen expliciet vraagt om te laten horen of ze tot tien kunnen tellen. Rekenlessen zijn bij ons ook zelden aan een tafeltje, want we geven veel buitenonderwijs. Dan observeer je veel breder dan alleen het rekenonderwijs, en daarin moeten we nog een beetje ervaren wat het beste werkt. De training heeft ons vooral het vertrouwen gegeven dat we op de goede weg zijn. We hebben al onze vragen kunnen stellen, begrijpen het systeem beter en kunnen nu zelf weer verder.’

‘We hebben al onze vragen kunnen stellen, begrijpen het systeem beter en kunnen nu zelf weer verder.’

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *