Oefenen voor de IEP Doorstroomtoets niet zinvol, kennismaken wel!

Leerkrachten en ouders vragen ons regelmatig om oefentoetsen. Het idee van ‘oefenen voor een doorstroomtoets’ is ontstaan in de tijd dat één eindtoets doorslaggevend was voor het schooladvies. Oefenen zou – in die oude situatie- idealiter zelfs leiden tot een hoger schooladvies. Maar is oefenen voor de doorstroomtoets nu ook zinvol?

Na circa acht onderwijsjaren op de basisschool hebben leerlingen veel geleerd. Op basis van het complete beeld van de leerling geeft de leerkracht in groep 8 een schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Uit de doorstroomtoets komt ook een schooladvies, maar deze is bedoeld als second opinion. Vroeger was de eindtoets leidend voor het schooladvies; nu is het schooladvies leidend en heeft de uitslag van de doorstroomtoets alleen invloed op het schooladvies als deze een hoger niveau laat zien bij de leerling.

Vertrouwen in de leerling én in de doorstroomtoets

De doorstroomtoets meet alleen het taal- en rekenniveau van de leerlingen. Op deze gebieden hebben ze zich al jaren ontwikkeld. Leerkrachten, ouders en ook de leerlingen zelf weten heel goed waar een leerling staat op het moment van afname van de doorstroomtoets. Oefenen voor een doorstroomtoets is daarom niet nodig. Waarom iets oefenen waar leerlingen al jarenlang iedere dag mee bezig zijn op school? Is het niet belangrijker om vertrouwen te hebben dat leerlingen ook bij de doorstroomtoets kunnen laten zien wat ze beheersen? Dit kan met een duidelijke, kindvriendelijke toets in dezelfde stijl als leerlingen gewend zijn van hun dagelijkse schoolwerk.

 

De doorstroomtoets die het anders aanpakt

De IEP Doorstroomtoets is een kindvriendelijke toets met een frisse vormgeving. Scholen kunnen kiezen voor digitaal of papier, afhankelijk van de leerling en het type onderwijs.

Bij de papieren doorstroomtoets werken kinderen in een handzaam boekje waarbij de leesteksten en vragen overzichtelijk op één pagina staan. Zoeken, bladeren en nog meer zoeken; dat hoeft niet meer. Een leerling kan zich met de IEP Eindtoets echt op de vragen concentreren. En de antwoorden mag de leerling gewoon in het toetsboekje zelf schrijven net zoals ze dit gewend zijn bij het werken in een werkboekje.

Ook bij de digitale IEP Doorstroomtoets staan de vragen en antwoorden overzichtelijk op één scherm. Als ze even na willen denken over een vraag, kunnen ze deze overslaan en later terugkeren. Leerlingen werken op hun device zoals ze gewend zijn bij de oefeningen en toetsen van de methodes. Bovendien is de digitale doorstroomtoets een adaptieve toets; dat wil zeggen dat de vragen zich aanpassen aan het niveau van de leerling.

 

De IEP Doorstroomtoets sluit aan bij de belevingswereld van de leerling

 

‘Het voelt niet als een toets’

Bij het maken van de IEP Doorstroomtoets staat de leerling continu centraal. Hoe werkt een leerling het liefst? Wat zijn leerlingen gewend? In een vertrouwde setting kunnen leerlingen ontspannen werken en zo hun echte taal- en rekenvaardigheid laten zien.
Om dat te bereiken is de IEP Doorstroomtoets niet alleen kindvriendelijk qua vormgeving en werkwijze, maar ook qua inhoud: de onderwerpen en vragen sluiten volledig aan bij de belevingswereld van leerlingen. Een vraag over faxen of het betalen met een gulden komt niet in de toets voor. Een blog, Instagram-post of YouTube-pagina wel. Door onderwerpen te kiezen die leerlingen aanspreken, motiveer en interesseer je ze.

We kiezen voor functionele afbeeldingen die de vragen duidelijker maken; we beperken het aantal vragen op één pagina; we gebruiken korte teksten. Dat draagt allemaal bij aan een plezierige afname en minder toetsspanning. Een leerling die vorig jaar de IEP Eindtoets (nu Doorstroomtoets) maakte, vertelde: “Het ziet er leuk uit en het voelt niet eens als een toets”.

 

Oefenen is niet zinvol, kennismaken wel!

Oefenen voor de IEP Doorstroomtoets is dus écht onnodig, omdat:

  • de vraagstelling van de IEP Doorstroomtoets aansluit bij wat leerlingen gewend zijn vanuit hun methode;
  • eindeloos oefenen voor een toets geen recht doet aan het onderwijs op school;
  • we vertrouwen hebben dat de leerlingen al jaren laten zien wat ze kunnen;
  • we vertrouwen hebben in de leerkrachten die hun leerlingen al jarenlang volgen en voorbereiden;
  • een leerling beter werkt wanneer er geen druk wordt gelegd. Door te oefenen ervaart de leerling de doorstroomtoets juist als spannend;
  • de vormgeving en de omvang van het boekje eveneens aansluiten bij wat ze gewend zijn.

 

Kennismaken met de IEP Doorstroomtoets?

Wij begrijpen dat leerkrachten leerlingen een keer de vormgeving of enkele vragen van de IEP Doorstroomtoets willen laten zien. Daarom is het mogelijk door het voorbeeldboekje te bladeren. Scholen kunnen daarnaast een informatiepakket aanvragen ter kennismaking met de IEP Doorstroomtoets.

Reacties (4)

  1. Irene Fokkens (Autheur)

    Goedendag,
    Er zat een foutje in de link. Het is mogelijk om door het voorbeeldboekje te bladeren. Klik hier om het in te zien.

  2. Sandra

    Goedemiddag, ik zie op uw pagina dat je als ouder voorbeeldvragen kan downloaden via toets.nl/voorbeeldgaven maar deze link verwijst door naar een pagina waar ik geen voorbeelden kan vinden en ik zou dat graag wel ontvangen. Kunt u mij iets mailen of sturen?

  3. Irene Fokkens (Autheur)

    Goedemorgen,
    Het voorbeeldboekje kun je hier bestellen.

  4. M Moussa

    Graag krijg ik van u het voorbeeldboekje.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *