Paul A. Kirschner
Emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie
Hoe maak je leren moeilijker en leer je meer
Hoe maak je leren ‘moeilijker’ op een goede manier? Dat klinkt paradoxaal of contra-intuïtief. Docenten denken vaak dat het de taak is om het leren zo makkelijk mogelijk te maken voor de leerlingen. Maar eigenlijk is het belangrijk te zorgen dat de leerlingen goed cognitief bezig zijn met wat ze moeten leren – en dat kost moeite, aldus Paul Kirschner. Als je wilt dat een zwemmer sterker wordt in de armen, kun je als trainer de opdracht geven om te zwemmen zonder de benen te gebruiken. Op dezelfde manier kun je leerlingen helpen met leren, op een manier die hen méér moeite kost, maar die tot beter leren leidt.
Paul A. Kirschner is een toonaangevend wetenschapper en spreker op het gebied van leren en onderwijs, met meer dan 400 wetenschappelijke artikelen en 14 boeken op zijn naam, over leren, goed onderwijs en het ontwerpen daarvan. Daarnaast schrijft hij ook zeer toegankelijke blogs op zijn website (www.kirschnered.nl) en columns in onderwijsvaktijdschriften over hoe wij op de schouders van reuzen kunnen staan om goed onderwijs te maken.
Fotografie: ©Chris Peeters