Menu
JIJ! Groeipad Voortgezet onderwijs
JIJ! Groeipad VO

Groeipad – 3. Bepaal de meetmomenten

Begin met een nulmeting

Aan het begin van het schooljaar neem je een nulmeting af. Voor groep-8 leerlingen die instromen is dit het moment om te zien waar zij staan en of er specifieke aandachtsgebieden zijn ten opzichte van het plaatsingsadvies.
Voor leerlingen in hogere leerjaren gebruik je dit meetmoment om de voortgang ten opzichte van eerdere metingen in kaart te brengen.
Breng bij deze meting zowel de cognitieve vaardigheden in kaart (hoofd) als de sociaal-emotionele (hart) en executieve (handen) vaardigheden. Zo krijg je een zo compleet mogelijk beeld van je leerlingen.

JIJ! LVS volgtoetsen

Tussenmeting (optioneel)

Voor de leerlingen die bij de nulmeting op het merendeel van de toetsen hoger of lager scoorden dan het plaatsingsniveau adviseren we om een extra meetmoment in te lassen. Hier toets je alleen de vaardigheden waarbij je twijfelt over de voortgang. Zo zie je op tijd of een leerling de nodige groei maakt, nog wat extra begeleiding nodig heeft óf wellicht niet op de juiste plek zit.
Ook voor leerlingen in hogere leerjaren kan een tussenmeting op een of meerdere vakken of vaardigheden ondersteunen bij het bijsturen of extra uitdagen van de leerling.

JIJ! LVS tussenmeting volgtoetsen

Voortgangsmeting

De meeste scholen nemen in april, mei of juni een voortgangsmeting af. Hier zie je wat de voortgang is ten opzichte van de nulmeting of de tussenmeting. De informatie kan ondersteunen bij de keuze voor de overgang naar het volgende leerjaar. Daarnaast is het aan te raden de informatie te delen met collega’s die lesgeven in de volgende leerjaren. Zo draag je een leerling ‘warm’ over naar het volgende jaar.

JIJ! toetsing en training

Volgende stap: Ga aan de slag met de resultaten

Heb je jullie meetmomenten bepaald? Dan kun je jullie eerste meting inplannen en afnemen. Hierna ga je aan de slag met de resultaten. Lees er meer over bij de volgende stap in het Groeipad.