Werkvormen Formatief Evalueren - vraag uw handboek aan

Formatief Evalueren

Formatief evalueren is hot. Terecht, want het werkt: leerlingen leren veel meer door formatief evalueren en lessen worden leuker en nuttiger. Vandaar dat veel docenten meer willen weten over formatief evalueren, en willen leren hoe ze dat in hun lessen kunnen doen. De theorie is simpel. Formatief evalueren draait om het volgen en stimuleren van het leerproces van de leerling. Bij formatief evalueren draait het om drie vragen die je de leerlingen elke les stelt:

De drie fasen van formatief evaluseren

De eerste vraag gaat over de leerdoelen. Leerlingen moeten helder hebben wat ze gaan leren en waarom. Dan kan de tweede stap gezet worden, met de vragen: wat weet je, wat kun je, wat begrijp je? Met deze informatie kun je samen met leerlingen besluiten wat de volgende stap is in het leertraject, op weg naar de leerdoelen.
Dat klinkt niet ingewikkeld. Toch blijkt de praktijk van formatief evalueren nog best lastig. Dat komt omdat we zo gewend zijn aan toetsen voor een cijfer.
Maar formatief evalueren richt zich op het leren zelf, niet op het beoordelen aan het eind van het leerproces. Dat is wennen.
Toch werkt het: minder cijfers geven en tegelijkertijd leerlingen meer laten leren. In dit boekje vind je meer dan 80 praktische werkvormen, lesideeën en tips voor formatief evalueren in je les. Het doel is bij elke werkvorm hetzelfde:
actieve en productieve lessen, waarin alle leerlingen nieuwe dingen leren.

Bekijk hieronder de eerste werkvorm:

Vraag het handboek aan:

Aanvragen Handboek Werkvormen Formatief Evalueren

Vul hier uw gegevens in en ontvang het handboek Werkvormen Formatief Evalueren.

 

Een sprankelend boekje van handzaam formaat voor elke docent
Peter Hoogendijk Productmanager Voortgezet Onderwijs, Bureau ICE

Over de schrijver

Sergej Visser gaf twintig jaar lang Engels, CKV en Spaans op MAVO, HAVO en VWO.  Hij ontwikkelde een compleet nieuwe curriculum Engels, voor klas 3 t/m 6. Zijn specialisme is formatief evalueren. Sergej denkt graag  na over hoe het onderwijs nog beter kan en loopt warm voor complexe vraagstukken waarbij schoolbeleid en de dagelijkse praktijk elkaar raken. Hij is auteur van het boekje Formatief Evalueren in Elke Les. Zijn volgende boek gaat over het werken aan een feedbackcultuur in het onderwijs . Sergej is senior trainer/adviseur bij Bureau ICE. Maak een afspraak met Sergej om de kansen van Formatief Evalueren voor uw school in kaart te brengen.