Menu
Effectief onderwijs met formatief evalueren
Effectief onderwijs met formatief evalueren

Werkvormen Formatief Evalueren - vraag het handboek aan

Formatief evalueren

Formatief evalueren is hot. Terecht, want het werkt: leerlingen leren veel meer door formatief evalueren en lessen worden leuker en nuttiger. Vandaar dat veel docenten meer willen weten over formatief evalueren, en willen leren hoe ze dat in hun lessen kunnen doen. Sergej Visser, oud-docent en trainer en adviseur van Bureau ICE stelde een praktisch werkboek samen vol werkvormen die je kunt inzetten om formatief evalueren een structurele plek in je lespraktijk te geven.

Drie basisvragen

De theorie is simpel. Formatief evalueren draait om het volgen en stimuleren van het leerproces van de leerling. Bij formatief evalueren draait het om drie vragen die je de leerlingen elke les stelt:

  • Waar ga ik naartoe?
  • Waar sta ik nu?
  • Hoe kom ik verder?

80 praktische werkvormen

De eerste vraag (Waar ga ik naartoe?) gaat over de leerdoelen. Leerlingen moeten helder hebben wat ze gaan leren en waarom. Dan kan de tweede stap gezet worden, met de vragen: wat weet je, wat kun je, wat begrijp je? Met deze informatie kun je samen met leerlingen besluiten wat de volgende stap is in het leertraject, op weg naar de leerdoelen. Dat klinkt niet ingewikkeld. Toch blijkt de praktijk van formatief evalueren nog best lastig. Dat komt omdat we zo gewend zijn aan toetsen voor een cijfer.
Maar formatief evalueren richt zich op het leren zelf, niet op het beoordelen aan het eind van het leerproces. Dat is wennen. Toch werkt het: minder cijfers geven en tegelijkertijd leerlingen meer laten leren. In het werkboek vind je meer dan 80 praktische werkvormen, lesideeën en tips voor formatief evalueren in je les. Het doel is bij elke werkvorm hetzelfde: actieve en productieve lessen, waarin álle leerlingen nieuwe dingen leren.

Aan de slag met formatief evalueren

Met veel trots en enthousiasme kunnen we melden dat de publicatie van het werkboek Formatief evalueren in elke les – praktische werkvormen, tips en aanwijzingen van Sergej Visser veel wordt aangevraagd in het voortgezet onderwijs. Docenten zien het boekje als startpunt om meer te leren over formatief evalueren. Er is inmiddels al een vijfde oplage verschenen. Heb je na het lezen van het werkboek behoefte aan inzichten of ondersteuning op het vlak van formatief evalueren, het ontwikkelen van een toetsvisie en toetsbeleid of het verbeteren van de toetskwaliteit op jullie school? Bekijk dan ook eens de trainingsmogelijkheden die hierbij aansluiten.

Een sprankelend boekje van handzaam formaat voor elke docent
Peter Hoogendijk Docent wiskunde en oud-productmanager Voortgezet onderwijs, Bureau ICE

Aanvraagformulier werkboek Formatief evalueren in elke les

Over de schrijver

Sergej Visser gaf twintig jaar lang Engels, CKV en Spaans op MAVO, HAVO en VWO.  Hij ontwikkelde een compleet nieuwe curriculum Engels, voor klas 3 t/m 6. Zijn specialisme is formatief evalueren. Sergej denkt graag  na over hoe het onderwijs nog beter kan en loopt warm voor complexe vraagstukken waarbij schoolbeleid en de dagelijkse praktijk elkaar raken. Hij is auteur van het boekje Formatief Evalueren in Elke Les. Zijn volgende boek gaat over het werken aan een feedbackcultuur in het onderwijs . Sergej is senior trainer/adviseur bij Bureau ICE. Maak een afspraak met Sergej of een van zijn collega’s om de kansen van formatief evalueren voor jouw school in kaart te brengen.