Menu
JIJ! Toetsing & Training - Toetsen om van te leren VO
JIJ! Toetsing & Training - Toetsen om van te leren VO

Aanpassingen JIJ! LVS juli-augustus

Vernieuwd JIJ! Leerlingvolgsysteem

Hieronder vind je de laatste ontwikkelingen rond het JIJ! Leerlingvolgsysteem.

Ga je (weer) aan de slag met JIJ!? Meld je aan voor een online informatiesessie. We laten je onder meer zien hoe je toetsen kunt inplannen, resultaten kunt inzien en exporteren en deze kunt delen met leerlingen.

Toepassing niveaulabels aangepast

Als een leerling een reken- of taaltoets maakt in JIJ!, krijgt de leerling een niveau-uitslag en (voor veel toetsen) een ontwikkelscore. De labels die het niveau weergeven, de niveaulabels, hebben we op een paar punten aangepast. De belangrijkste wijzigingen zijn: 

  • Uitslagen die beneden de ondergrens van het getoetste niveau liggen, krijgen voortaan het label ‘op weg naar [niveau]’, tenzij ze zo laag zijn dat we geen ontwikkelscore kunnen berekenen. Voorheen hadden deze uitslagen het label ‘lager dan [niveau X]’.  
  • Toetsen die voorheen ‘op weg naar 1F’ (<1F) heetten, noemen we voortaan 0F-toetsen. 

Deze aanpassingen hebben we gedaan om de labels consistent en duidelijker te maken. Ook sluiten de niveaulabels nu beter aan op de systematiek van IEP, ons leerlingvolgsysteem waar veel leerlingen in het primair onderwijs mee werken. In de systematiek van het berekenen van ontwikkelscores en niveaus zelf hebben we niets gewijzigd. Klik op de afbeelding voor meer uitgebreide informatie over de toepassing van niveaulabels in het JIJ! LVS of klik op onderstaande knop. 

Pauzetijd niet meer meegenomen in werktijd

Op het resultaatscherm van een individuele afname zie je de afnameduur, oftewel hoelang een leerling over de toets heeft gedaan. Voortaan wordt de tijd dat een leerling een toets pauzeerde niet meer meegeteld in de afnameduur. De afnameduur is dus puur de werktijd.

Toelichting op aspecten per niveau

Op het resultaatscherm van een individuele afname vind je voortaan toelichtingen op aspecten per niveau. Zo lees je wat een leerling moet beheersen om een bepaald niveau te behalen. Dit wordt per niveau met één of meerdere voorbeelden geïllustreerd.

De toelichting op resultaten per aspect vind je hier:

  1. Ga boven in het JIJ! LVS naar ‘Resultaten’.
  2. Selecteer één of meerdere groepen en klik op ‘Bekijk resultaten’.
  3. Ga naar leerlingresultaten. 
  4. Klik rechts achter een leerling op het oogje ‘Bekijk afname’.  
  5. En klik tot slot onderaan de pagina naast een aspect op het i’tje.

De informatie is voor de meeste aspecten inmiddels zichtbaar. Voor de overige aspecten volgt dit snel.

Nieuwe cijferberekening: 5,5 voldoende

Voortaan kunnen leerlingen voor veel toetsen ook een cijfer halen tussen de 5,5 en 6. Voorheen was een cijfer vanaf 6 voldoende, nu is dat vanaf 5,5. De cijferberekening sluit zo beter aan op hoe er in het voortgezet onderwijs gewend is cijfers te berekenen. De nieuwe cijferberekening geldt voor toetsen waarvan het cijfer automatisch berekend wordt. Hieronder vallen alle rekentoetsen en de taaltoetsen lezen, luisteren, kijken-luisteren en taalverzorging. Komende maand wordt de nieuwe cijferberekening ook toegepast op toetsen die handmatig beoordeeld worden. Dit zijn taaltoetsen schrijven, spreken en gesprekken.