Toets! Special #4
Toets! Special #4

Toets! Special #4 – Toetsbeleid … en dan?

We gaan er bij Bureau ICE vanuit dat een toetsbeleid binnen het onderwijs net zo vanzelfsprekend is als onderwijsbeleid of een onderwijsvisie. Het geeft richting aan waarom je toetst en hoe je dat in de praktijk brengt. Toch blijkt dit niet altijd zo vanzelfsprekend. Daarom besteden we in deze vierde Toets! Special aandacht aan toetsbeleid, maar vooral ook … en dan? Want hoe zorg je dat het beleid breed gedragen is en schoolleiding, docenten en leerlingen dezelfde kant op bewegen?

Lees bijvoorbeeld het interview met rector-bestuurder Jan-Mattijs Heinemeijer over de implementatie van nieuw toetsbeleid bij het Mendelcollege in Haarlem.

Lees verder voor een voorproefje van de inhoud en vraag de special gratis aan!

Cover Toets! Special #4

"Ontwerp de implementatie van nieuw toetsbeleid als een veranderproces"

Als iemand begrijpt hoe je in het onderwijs verandering op gang krijgt, is het Kristin Vanlommel, lector Organiseren van Verandering in Onderwijs aan de Hogeschool Utrecht. Binnen haar lectoraat ontwikkelt zij inzichten, instrumenten en modellen die helpen om complexe veranderingen in het onderwijs beter te organiseren. We vragen haar welke wetenschappelijke inzichten zouden kunnen bijdragen aan het succesvol invoeren van nieuw toetsbeleid.

Lees het interview in Toets! Special #4.

Kristin Vanlommel - Toets! Special #4

Toetspraat met leerlingen

We vroegen vijf leerlingen van Het Rhedens in Rozendaal naar toetsing op hun school. Wat gaat er volgens hen goed op school? Wat leren ze van een cijfer? En, wat zouden ze anders aanpakken als ze het zelf voor het zeggen hadden?

Bij sommige vakken vind ik het aantal toetsen te weinig.
Douwe Pool - Leerling Het Rhedens, Rozendaal

Ontvang het magazine

Wil jij een flinke dosis inspiratie, tips en ervaringsverhalen ontvangen? Meld je dan hieronder aan en ontvang de gratis Toets! Special direct in je digitale inbox en/of binnenkort in jouw brievenbus.