Menu
Toets! Special #3 – Samen meer zien
Toets! Special #3 – Samen meer zien

Toets! Special #3 – Samen meer zien

Samen zie je meer, logisch toch? Kijk je met meerdere personen naar hetzelfde ding, dan zal iedereen dat op een andere manier interpreteren. Maar hoe passen we dat toe in het onderwijs? En voor toetsing? Want dat cijfer is eenduidig. Toch? Michiel Colenbrander, Directeur Bureau ICE: “Als je verder kijkt, dan zie je achter elk cijfer een verhaal. We willen eerlijk inzicht geven in de ontwikkeling van kennis en talent. Dat vraagt een bredere manier van kijken.”.

In deze editie van Toets! Special laten we zien hoe docenten, schoolleiders, wetenschappers en leerlingen hier tegenaan kijken. Zodat jij straks met nieuwe input, tips en inspiratie jouw definitie van ‘samen meer zien’ in de praktijk kunt brengen.

Lees verder voor een sneak peak van de inhoud en vraag de special gratis aan!

Toets! Special #3 - Samen meer zien

"Het belang van de leerling zit in ons DNA"

Zo’n zes jaar geleden besloot het Zuiderlicht College dat het tijd was voor verandering. Ze wilden afstappen van de traditionele toets-mentaliteit en zich meer richten op maatwerk en formatief evalueren. Dit vereiste niet alleen aanpassingen van leerlingen, ook docenten moesten hun aanpak herzien. Hoe heeft deze school dit aangepakt? Teamleider bovenbouw Sharon Boughanem vertelt hoe vernieuwing en groei in het onderwijs mogelijk zijn wanneer het hele team betrokken is.

Sharon Boughanem - Zuiderlicht College

Afgewogen beslissingen nemen tijdens overgangsvergaderingen

Hoe neem je samen eerlijke beslissingen tijdens overgangsvergaderingen? Dr. Janneke Sleenhof onderzocht het, promoveerde erop én ontwikkelde een praktisch trainingsprogramma om het collectieve besluitvormingsproces te verbeteren. Dat programma rolt ze nu uit binnen de scholen van Ons Middelbaar Onderwijs (OMO). Met de inzichten die daaruit voortkomen, kunnen ook andere scholen hun voordeel doen. “Het is al super als scholen het erover gaan hebben.”

Janneke Sleenhof - Toets! Special #3

Toetspraat met leerlingen

We vroegen vijf leerlingen van het Vechtstede College in Weesp naar toetsing op hun school. Voelen ze druk bij het maken van een toets? En wat zouden ze anders aanpakken als ze het zelf voor het zeggen hadden?

Ik leer eigenlijk meer van een opdracht dan van de toets
Manisha Farsad - Leerling Vechtstede College, Weesp

Onderwijsexperts aan het woord

Dat en meer lees je in de nieuwste editie van Toets! Special: Samen Meer Zien. Van schoolleiders en leerlingen tot docenten en wetenschappers, ze komen allemaal aan bod. Elk hebben ze hun eigen expertise en ervaring in het onderwijs. Vraag hieronder jouw exemplaar aan en ontvang inspiratie, tips en ervaringsverhalen uit het voortgezet onderwijs.

Toets! Special #3

Ontvang het magazine

Wil jij een flinke dosis inspiratie en interessant leesvoer ontvangen? Meld je dan hieronder aan en ontvang de gratis Toets! Special direct in je digitale inbox en/of binnenkort in jouw brievenbus.