Een dag met Sieske en Douaa: “Geen dag op de ISK is saai!”
Sieske en Douaa zijn rekendocent en vaksectievoorzitter op de Internationale Schakelklas Delft. ISK Delft is er voor werelds onderwijs met lokale impact: een wereld lokaal. In hun dagboek nemen zij ons mee in een dag bij hun in de klas.
“Het kennen van de tafels is bij rekenen echt een basisvaardigheid. Zodra leerlingen die goed onder de knie hebben, ervaren ze nieuwe onderwerpen, zoals breuken en verhoudingen, als een stuk eenvoudiger. “
Sieske: In de ochtend geef ik les aan A0A, een klas met leerlingen die ons alfabet nog moeten leren en nog niet lang op onze school zitten. Sommige leerlingen zijn wel gealfabetiseerd in een ander schrift, zoals Tigrinya of Arabisch, maar er zijn ook leerlingen die nog heel weinig onderwijs hebben genoten. De indeling in deze klas staat los van de voorkennis wat betreft rekenen/wiskunde. De niveaus van de leerlingen liggen ver uiteen. Een leerling maakt simpele optelsommen met een honderd-ketting, een andere leerling leert de tafels en een derde begrijpt veel wiskundige concepten al, maar de Nederlandse woorden zijn nog een uitdaging. Er zitten maximaal twaalf leerlingen in deze klas, om goede begeleiding te kunnen bieden.
Deze week behandelen we klassikaal woorden en begrippen die met meten te maken hebben. Vandaag gaat de les over lichaamslengte. Sommige leerlingen weten hun lengte al, de andere leerlingen meten we op. De lengtes schrijven we op in centimeters en rekenen we om naar meters. Daarna bespreken we wat de lengtes zijn op volgorde van groot naar klein en gaan we op volgorde staan. Nu we op een rij staan, zien we dat één lengte niet klopt. We meten deze leerling alsnog op. Daarna werkt iedereen in zijn boek en loop ik rond om leerlingen te ondersteunen. Ter afsluiting herhalen we een aantal woorden die we aan het begin van de les hebben gebruikt: meten, de lengte, de liniaal, de rij, de volgorde. Vervolgens geef ik een blokuur les aan C1C, een klas met leerlingen die waarschijnlijk aan het einde van dit schooljaar zullen uitstromen naar MBO 1 of MBO 2. Ook hier is behoorlijk wat differentiatie nodig, maar de leerlingen werken wel uit hetzelfde boek aan hetzelfde hoofdstuk, over verhoudingen, breuken en procenten. Aanvullend herhalen leerlingen hun tafels en sommige leerlingen hebben een tweede boek met extra uitdaging. Het kennen van de tafels is bij rekenen echt een basisvaardigheid. Zodra leerlingen die goed onder de knie hebben, ervaren ze nieuwe onderwerpen, zoals breuken en verhoudingen, als een stuk eenvoudiger.
“Ik ben dus ervaringsdeskundige als het gaat om begrijpen hoe een leerling de Nederlandse taal moet leren én hoe moeilijk dit kan zijn. Daarom wil ik de leerlingen graag helpen met het verbeteren van hun taal.“
Douaa: Vandaag begin ik met een mentorles. In mijn mentorklas zitten leerlingen van verschillende nationaliteiten. De leerlingen vullen een vragenlijst in en bespreken deze met elkaar. De lijst betreft persoonlijke onderwerpen, zoals hun favoriete eten, familie, hobby’s en wensen. De leerlingen gaan enthousiast aan de slag. Een aantal leerlingen spreekt nog niet zo goed Nederlands, maar krijgt hulp van andere leerlingen. Ik wil als docent graag dat leerlingen leren dat samenwerken en elkaar helpen heel belangrijk zijn in het leven. Op die manier kunnen zij hun doelen makkelijker bereiken.
We helpen de leerlingen om in de toekomst de overstap te maken naar het reguliere onderwijs. Dat vind ik een belangrijke en leuke rol. Zelf kom ik uit Syrië en ik moest ook de Nederlandse taal leren. Ik ben dus ervaringsdeskundige als het gaat om begrijpen hoe een leerling de Nederlandse taal moet leren én hoe moeilijk dit kan zijn. Daarom wil ik de leerlingen graag helpen met het verbeteren van hun taal. Tijdens mijn lessen besteed ik veel aandacht aan woordenschat. Momenteel volgen Sieske en ik een cursus van ITTA en krijgen wij extra handvatten om goed taalonderwijs te geven tijdens onze reken- en wiskundelessen.
In de middag overleggen we met elkaar. Dit jaar zijn wij allebei vaksectievoorzitter geworden. We willen binnen onze sectie veel ontwikkelen om onze leerlingen beter voor te bereiden op hun vervolgopleiding en het leven in het algemeen. Vandaag bespreken we welke hulpmaterialen we willen aanschaffen voor met name de alfabetiseringsklassen; zoals telramen, MKB-materialen, posters en instructieklokken. Ook bekijken we de boeken van een zichtzending die net binnen is gekomen. We onderzoeken of een andere methode wellicht geschikter is om basisrekenen aan te leren. We ronden op tijd af en gaan samen de keuken in waar anderen al aan het werk zijn. Vandaag is een bijzondere dag, we bereiden een iftar voor alle leerlingen en docenten. Ik maak twee verschillende Syrische vleesgerechten, baba ganoush en hummus en Sieske helpt me daarbij. Om vijf over zeven mag het vasten gebroken worden. Nadat iedereen is voorzien van eten, schuiven wij ook aan tafel en genieten we van het eten en de feestelijke stemming om ons heen. We gaan voldaan naar huis en kijken al uit naar morgen, geen dag op de ISK is saai!
Toets! Special #5, Werken aan basisvaardigheden - vraag hem aan!
Het dagboek van Sieske en Douaa is ook te lezen in Toets! Special #5 met als thema ‘Werken aan de basisvaardigheden.’ Vraag deze special aan en ontvang hem gratis in je brievenbus of inbox.
Blijf op de hoogte!
Bericht ontvangen bij een nieuwe aflevering?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.