Menu
Focus op groei - Ronde 2
Focus op groei - Ronde 2

Presentaties Ronde 2

Welkom bij Ronde 2

Op deze pagina kun je de sessies van ronde 2 teruglezen en grotendeels ook terugkijken. Wil je een sessie uit een andere ronde bekijken? Maak dan gebruik van bovenstaande knoppen.

Zicht op de ontwikkeling van je scholen: hoe doe je dat? | Jochem Grimmelikhuizen

In deze workshop leer je hoe je als bestuurder met IEP de ontwikkeling van je scholen kunt volgen. Je komt te weten hoe het IEP LVS bijdraagt aan kwaliteitsgesprekken, ambitiebepaling en schoolontwikkeling.

Wat leer je?

  • Welke gegevens kun je als bestuurder uit het IEP LVS halen?
  • Hoe gebruik je IEP bij het monitoren van de scholen?
  • Hoe gebruik je IEP in je verantwoording naar de inspectie?

Jochem Grimmelikhuizen (1972) is sinds oktober 2020 IEP-adviseur. Daarvoor was hij elf jaar directeur basisschool in Utrecht. Hij is zijn loopbaan begonnen als leerkracht. Als adviseur gaat hij dagelijks in gesprek met scholen en besturen over resultaten en onderwijskwaliteit. Hij reist door heel het land om scholen te vertellen over de IEP Eindtoets en het IEP LVS en om scholen net zo enthousiast te maken over IEP als hijzelf is.

Jochem Grimmelikhuizen - Focus op groei

Praten over toetsresultaten: Op welke manier deel jij jouw kennis met de leerling/ouders? | Joost Schouten

In deze sessie staat Joost stil bij de verschillende soorten toetsresultaten en wat dit laat zien aan jullie, ouders en de leerlingen zelf.

We starten met de doelen van het onderwijs, meer dan alleen taal en rekenen. Ook het referentiekader komt kort aan bod en een het nieuwe onderwijsresultatenmodel. Hierna volgt uitleg over hoe je dontwikkeling van je leerlingen kunt volgenwat voor soort informatie levert dat op? Tot slot vertelt Joost over hóe je met de leerlingen en ouders kunt praten over deze resultaten. 

Na 5 jaar voor de klas hebben gestaan werkt Joost nu ruim 4 jaar bij IEP als adviseur op het gebied van toetsing. Joost gaat vanuit deze rol dagelijks het gesprek aan over toetsresultaten met scholen en besturen. 

Joost Schouten Focus Op Groei

Help, mijn klas wil niet lezen! | Sander van Genderen en Yannick van Dijk

De kinderen in de klas halen nog geen plezier uit lezen. Waar moet je beginnen? In de workshop ’Help, mijn klas wil niet lezen!’ gaan we samen aan de slag om de basisvoorwaarden van het lezen in kaart te brengen. We geven je praktische tips om direct in de praktijk toe te passen en hopen je (nog meer) te enthousiasmeren om met kinderboeken in je groep aan de slag te gaan. 

Sander en Yannick zijn beiden werkzaam in de bovenbouw van het vernieuwingsonderwijs. Begin vorig jaar begonnen zij met De Leesdetectives, een medium waar boekpromotie en het opkrikken van de leesmotivatie centraal staat. Met video’s en besprekingen op papier houden ze jou op de hoogte van de nieuwste kinderboeken, en daarnaast geven ze ook onderwijsinhoudelijke tips. 

Leesdetectives Focus Op Groei

IEP LVS in een half uur | Daphne van Heusden

Het kan ook anders! Tijdens de presentatie laat ik je zien wat het IEP LVS is en hoe wij kijken naar het volgen van leerlingen. Daarnaast laat ik je zien hoe je met het IEP LVS de ontwikkeling van de leerlingen kunt volgen met behulp van referentieniveaus en door te kijken naar groei.

Wat leer je?

  • De visie en opbouw van IEP
  • De inhoud van het IEP LVS 
  • De resultaten vanuit het IEP LVS 

Daphne van Heusden (1996) studeerde juni 2018 af aan de ALPO in Utrecht. Zij heeft tijdens haar studie voor de klas gestaan op verschillende basisscholen. Na haar studie is zij direct aan het werk gegaan bij IEP en combineerde dit toen nog met één dag in de week voor de klas. Op dit moment werkt Daphne volledig voor IEP. Zij is hier een van de IEP-adviseurs en daarmee aanspreekpunt voor alle IEP scholen.

Daphne Van Heusden - Focus Op Groei