Blog: De Zilveren Weken

IEP Blog Nadia Kuipers

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! De kerstvakantie is weer voorbij. Na twee vrije weken ben je inmiddels weer aan de slag. Een goed moment om extra in te zetten op groepsvorming. Zou iedereen een fijne tijd hebben gehad? Is de onrust van de decembermaand opgelost? In dit blog geef ik tips voor deze zilveren weken.

Voorspelbaarheid brengt veiligheid
Niet voor alle kinderen is vakantie fijn en ontspannend. Sommige kinderen komen na de vakantie op school met negatieve ervaringen. Voor deze kinderen is het extra belangrijk dat zij zich na de vakantie weer veilig en geborgen kunnen voelen op school. Pak routines meteen op zodat de kinderen weten wat ze kunnen verwachten, voorspelbaarheid brengt veiligheid. Ik sta zoals elke ochtend in de deuropening en begroet alle kinderen. Ik ben extra alert op kinderen die opvallend veel drukker of rustiger zijn dan normaal. In de deuropening is er weinig tijd om uitgebreid bijzonderheden met ouders te bespreken, daarom stuur ik van te voren een bericht via de schoolapp om te vragen of er bijzonderheden zijn voorgevallen in de kerstvakantie.

Goede voornemens
Begin de eerste week meteen met een groepsvormende activiteit. Zelf kies ik een activiteit die bekend is bij de kinderen, zo kan ik zonder veel uitleg meteen beginnen. Denk bijvoorbeeld aan een activiteit die een succes was tijdens de gouden weken. Ik werk graag expliciet met de kinderen aan gedragsdoelen. Daarom neem ik de kinderen  mee in het doel van de zilveren weken. Een van de dingen die we gaan doen is goede voornemens maken voor de komende periode, hier hoort ook stukje reflectie bij. Welke groepsafspraken hebben de vorige periode goed gewerkt en willen we behouden? Wat willen we nog met elkaar bereiken dit jaar en welke afspraken zijn daarvoor nodig? Dit jaar maak ik goede voornemens met de kinderen tijdens een feestelijke nieuwjaarsborrel. We eten samen een oliebol, proosten met kinderchampagne en we kijken vooruit.

Groepsvormende activiteiten
In de eerste twee weken na de kerstvakantie plan ik elke dag tijd in voor groepsvormende activiteiten. Hierbij kijk ik natuurlijk naar wat de groep nodig heeft. Ik pak de sociaal-emotionele doelen er ook weer bij. Met sommige doelen ben je vast al flink op weg, terwijl andere doelen nog wat aandacht vragen. Misschien is er na de vakantie een nieuwe leerling begonnen, kies dan activiteiten met als doel het opnemen van deze leerling in de groep. Het kan ook zijn dat er afscheid is genomen van een leerling. Dit kan ook een hele omschakeling zijn voor de groep waardoor er gezocht moet worden naar een nieuw sociaal evenwicht. Betrek de kinderen in het proces, vergeet dit niet. De kinderen weten vaak heel goed wat er nodig is, en wanneer zij eigenaar worden van het proces kan je als groep grote stappen maken.

Zorg goed voor jezelf
Naast het welbevinden van de kinderen is het ook belangrijk dat het goed met jou gaat. De leerkracht doet ertoe. Ikzelf ben blij dat de hectiek van de feestdagen achter de rug is, dat brengt toch altijd veel onrust met zich mee. Ik kijk uit naar rustige schoolweken zonder festiviteiten. Wat op de meeste scholen na de kerstvakantie wel op de planning staat is het maken van toetsen. Dit kan best veel werkdruk met zich meebrengen. Zorg dat je goed bent voorbereid op de werkzaamheden die gaan komen. Ik maak voor mezelf een planning tot aan de volgende vakantie en daarin verwerk ik alle activiteiten, deadlines, vergaderingen, toetsen, lesstofaanbod, doelen etc. Een goede planning geeft overzicht en rust. Op deze manier loop ik minder achter de feiten aan en kan ik focussen op de ontwikkeling van de groep en de leerlingen.

Ik ben benieuwd of jullie iets hebben aan mijn blog en ik hoor graag jullie reacties. Heel veel succes en plezier de komende weken.


Nadia Kuipers is juf in het basisonderwijs in de Rotterdamse Tarwewijk. Nadia houdt zich onder andere bezig met ouderbetrokkenheid, kansengelijkheid en meertaligheid. Via haar Instagrampagina @kijkje.in.groep3 geeft zij een kijkje in haar klas.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *