De IEP Doorstroomtoets makkelijker? Fabel!

De IEP Doorstroomtoets makkelijker? Fabel!
De IEP Doorstroomtoets makkelijker? Fabel!

Soms komt ons het gerucht ter ore dat de IEP makkelijker zou zijn dan andere doorstroomtoetsen. We begrijpen wel waarom: IEP doet er veel aan om haar toets kindvriendelijk te maken. Maar makkelijker? Nee. Dat kán niet eens, want elke doorstroomtoets moet aan strenge eisen voldoen. We vertellen je er meer over in dit artikel!

Het ontwikkelen van de IEP Doorstroomtoets is een proces van twee jaar, waar tientallen toetsconstructeurs en experts aan werken. Elk jaar ontwikkelen we een nieuwe toets die aan alle kwaliteitseisen voldoet en past bij de visie van IEP. Als je leest hoe de IEP Doorstroomtoets tot stand komt, weet je eigenlijk al: de IEP kan nooit makkelijker zijn dan andere doorstroomtoetsen. We zetten graag op een rij hoe je kunt weten dat de IEP doorstroomtoets hetzelfde niveau meet als andere doorstroomtoetsen.

  • Alle doorstroomtoetsen zijn verplicht om het 1F- en 2F/1S-referentieniveau te meten. Dat is wettelijk vastgelegd. Het heeft dus helemaal geen zin om opgaven van een makkelijker niveau in de doorstroomtoets op te nemen; daarmee kunnen we de referentieniveaus niet meten.
  • De normering wordt gezamenlijk vastgesteld nádat de doorstroomtoetsen zijn afgenomen. Alle doorstroomtoetsen zijn namelijk met elkaar verbonden door middel van “ankervragen”: vragen die in elke toets hetzelfde zijn. De gezamenlijke normering zorgt ervoor dat je met een bepaalde score niet een HAVO-advies krijgt op toets A en een VWO-advies op toets B.
  • IEP moet haar doorstroomtoets elk jaar opnieuw laten goedkeuren door een onafhankelijke partij. Een toets van een te makkelijk niveau komt niet door de keuring en mag simpelweg niet aangeboden worden.
  • Boven op deze wettelijke eisen controleert IEP bij elke doorstroomtoets ook of het niveau aansluit bij wat we met het IEP LVS in groep 8 meten. We kijken inhoudelijk of het soort vragen en de moeilijkheidsgraad overeenkomt met de toetsen van groep 8 en naderhand of de uitslag overeenkomt.

 

Niet makkelijker, wel prettiger

De IEP is dus inhoudelijk niet makkelijker dan andere doorstroomtoetsen. Waarom denken scholen soms toch dat dit het geval is?
Daphne van Heusden, productmanager bij IEP: ‘Onze toets heeft een aantal kenmerken die ervoor zorgen dat de leerling het fijner vindt om de toets te maken.” Dat gaat bijvoorbeeld om een aantrekkelijke vormgeving, maar ook om korte teksten bij begrijpend lezen, minder context bij rekenvragen en het weglaten van onnodige informatie in de toets. Daphne: ‘Deze kenmerken dragen allemaal bij aan een positieve toetsbeleving. Dat heeft niets te maken met de moeilijkheid van de vragen; het vóelt alleen anders voor de leerling.”

Zoals je ook kunt lezen in het artikel “Hoe komt de IEP Doorstroomtoets tot stand”, letten we er bij IEP erg op dat de toets goed aansluit bij de belevingswereld van het kind. De toets, en dus ook de leesteksten, vernieuwen we elk jaar. We kijken wat er speelt, wat kinderen op dat moment leuk vinden, wat past bij de leeftijd. Daphne: ‘Dat we hierin slagen blijkt bijvoorbeeld uit de vraag die we afgelopen jaar van een school kregen: “Er staat een tekst in jullie toets die onze kinderen zo leuk vinden dat ze graag willen weten uit welk boek de tekst komt”. Maar we ontwikkelen al onze teksten zelf; er is dus geen boek!’

 

Minder belemmeringen

Een “kindvriendelijke” doorstroomtoets gaat over inhoud, maar ook over vorm. IEP maakt haar toetsen aantrekkelijk met afbeeldingen en kleuren, zodat een leerling er met meer plezier aan werkt. Daarnaast doen we veel moeite om een toets gebruiksvriendelijk te maken: het werken aan de toets moet prettig en laagdrempelig voelen. Het helpt bijvoorbeeld als een leerling een vraag even kan overslaan om er later naar terug te keren. In de papieren toetsversie van de IEP Doorstroomtoets kunnen kinderen schrijven en gummen, en ook bij de digitale variant is er geen druk om meteen een antwoord in te vullen.

Een ander voorbeeld dat het werken met de toets prettiger maakt, is dat we een woord markeren in de tekst wanneer de leerling gevraagd wordt naar de betekenis. Het gaat er immers niet om dat de leerling zelf het woord weet te vinden in de tekst, maar dat hij of zij de context kan gebruiken. Op deze manier nemen we zoveel mogelijk belemmeringen weg voor leerlingen.

 

Elk kind in zijn kracht

Stelling weerlegd: de IEP Doorstroomtoets is inhoudelijk niet makkelijker. Het is alleen makkelijker om een toets goed te maken wanneer je minder stress voelt en met meer plezier werkt. Zo proberen we met IEP elk kind in zijn kracht te zetten.

Meer weten over de IEP Doorstroomtoets?

De IEP Doorstroomtoets (voorheen IEP Eindtoets) is al bijna 10 jaar een begrip in het basisonderwijs. Inmiddels is IEP de grootste papieren aanbieder van de doorstroomtoets én maakten dit jaar de eerste leerlingen de digitale, adaptieve variant.

Met een mooie, frisse opmaak, pakkende teksten en heldere vragen verlagen we de spanning zo veel mogelijk bij de leerling, zodat ze écht kunnen laten zien op welk niveau ze staan. Kindvriendelijk, fris, betrouwbaar én inzichtelijk. IEP maakt toetsen leuk!

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *