Het IEP LVS: De leerling eigenaar maken van zijn leerproces

Het IEP LVS: De leerling eigenaar maken van zijn leerproces
Het IEP LVS: De leerling eigenaar maken van zijn leerproces

Met de Talentenkaart van IEP kun je leerlingen heel goed betrekken bij hun eigen leerproces. Zo raken ze zelf gemotiveerd om aan hun ontwikkeling te werken.

“IEP” staat voor Inzicht Eigen Profiel: we willen dat leerlingen zelf zien en begrijpen hoe hun ontwikkeling op school verloopt. Daarvoor hebben we een overzichtelijke, toegankelijke Talentenkaart gemaakt die kinderen zelf kunnen lezen. De leergroeimeters en ontwikkellijnen brengen de ontwikkeling van een leerling mooi in beeld. Een kind weet precies waar hij staat in zijn proces en waarom hij een bepaalde toets maakt. Sommige scholen laten leerlingen de Talentenkaart zelfs uitleggen aan hun ouders tijdens het rapportgesprek.

 

De motivatietheorie

Waarom is het zo belangrijk om leerlingen eigenaar te maken van hun leerproces? Dat heeft alles te maken met de motivatietheorie, ofwel de zelfdeterminatietheorie van Edward Deci en Richard M. Ryan. Zij ontdekten dat mensen, in dit geval kinderen, beter leren wanneer ze intrinsiek gemotiveerd zijn: wanneer de motivatie uit de leerling zelf komt.

 

De motivatie van de leerling vergroten

Als leerkracht kun je de intrinsieke motivatie van je leerling vergroten door drie psychologische basisbehoeften te vervullen. Ten eerste het ervaren van autonomie doordat de leerling invloed heeft op zijn leerproces. Ten tweede een gevoel van competentie – vertrouwen in zijn eigen kunnen: dat bereiken we met IEP door te focussen op groei in plaats van af te rekenen op prestaties. Ook aandacht voor andere talenten, dankzij de hart- en handeninstrumenten, draagt bij aan een gevoel van competentie. Tot slot is een goede relatie met de leerkracht van belang. Die relatie versterk je onder andere door samen te praten over de ontwikkeling van de leerling, aan de hand van de Talentenkaart.

 

Betrokkenheid ouders

Betrokkenheid van de leerling bij zijn eigen leerproces heeft ook een positief effect op de betrokkenheid van de ouders van de leerling. Zo werk je met elkaar samen – leerling, school en ouders- om zoveel mogelijk te halen uit de ontwikkeling van de leerling.

 

Meer weten over het IEP LVS?

Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar.

Wij geloven bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zetten we elke leerling in zijn kracht.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *