JIJ! helpt 2College met gericht rekenonderwijs
“We werken nu al een behoorlijk aantal jaren met JIJ! en ik wil echt geen ander leerlingvolgsysteem meer”, vertelt John Rombouts – rekencoördinator en wiskundedocent bij 2College, locatie Durendael. Op deze school krijgen alle 1.700 leerlingen, van vmbo-basis tot en met vwo, twee keer per jaar een JIJ! rekentoets voorgelegd. Dit zijn belangrijke toetsmomenten om het niveau te bepalen én om inzicht te krijgen in hoe de leerlingen het best ondersteund kunnen worden in hun leerproces.
Twee keer per jaar inzicht in rekenniveau
“Rekenen is belangrijk, het komt in meerdere vakken aan bod. Daarom bieden wij als school gericht rekenbegeleiding aan leerlingen die wat achter blijven op de referentieniveaus.” Rombouts vervolgt: “Elk half jaar wisselen de rekenbegeleidingslessen. Daarom toetsen we bij 2College twee keer per jaar met JIJ! Eén keer net voor de kerstvakantie en één keer aan het eind van het schooljaar. De toetsen die we met JIJ! afnemen geven niet alleen een algemene score, maar ook dieper inzicht in de verschillende onderdelen van de toets. Zo gebruiken we de toetsen om te determineren welke leerlingen wel en geen extra begeleiding nodig hebben”, legt Rombouts uit.
Goede toetsen en prettig leerlingvolgsysteem
In het verleden gebruikte 2College een ander digitaal toetssysteem en dat werkte niet prettig. John Rombouts pleitte als rekencoördinator voor een overstap. “Ik heb onderzoek gedaan naar verschillende toetsen en systemen. JIJ! (toen nog TOA) kwam als beste naar voren met inhoudelijk goede toetsen en een prettig werkend leerlingvolgsysteem. In 2014 stapten we over en ik werk er sinds het begin met veel plezier mee, ook nu met het nieuwe JIJ! Leerlingvolgsysteem. Het is overzichtelijk, de rapportages zijn goed en – niet onbelangrijk – het doet het gewoon. Dat is bij andere aanbieders wel eens anders.”
Rekenonderwijs op maat met behulp van domeinen
“Wat ik vooral prettig vind”, vervolgt Rombouts, “is dat JIJ! werkt met ontwikkelscores. Die maken de voortgang binnen en tussen de referentieniveaus inzichtelijk. En je kunt ze mooi vergelijken, zodat je de voortgang ziet. Ook heel handig zijn de domeinrapportages, dat je precies kunt zien hoe de individuele leerling op welk onderdeel – bijvoorbeeld getallen, verhoudingen of verbanden – scoort. Zo kun je differentiëren en de leerlingen op maat bedienen. Het JIJ! Leerlingvolgsysteem geeft ruimte om je eigen toetsroute uit te stippelen. Ik kan zelf bepalen welke toets ik aan welke leerling aanbied.”
Elke leerling zijn eigen resultaten mee
De rekencoördinator is bij 2College verantwoordelijk voor het plannen, inroosteren en afnemen van de tussentijdse rekentoetsen. De resultaten worden binnen de sectie gedeeld. “Een groot voordeel van JIJ! vind ik dat ik allerlei filters kan aanbrengen om de toetsresultaten dieper te analyseren. Ook geven we elke leerling zijn eigen resultaten mee, in de vorm van een adviesrapportage. Zo krijgen ze zelf inzicht in waaraan ze nog kunnen werken”, licht Rombouts toe. “Je moet het even door krijgen hoe je de rapportages in JIJ! moet interpreteren. Je kunt ook fraaie grafieken genereren in JIJ! Die zou ik graag nog wat meer gebruiken, maar daar heb ik nog niet genoeg tijd voor gehad.”
Partners op gebied van toetsing
Rombouts besluit: “Als ik iets wil weten over de inzet van het JIJ! Leerlingvolgsysteem of ik heb suggesties voor verbetering, dan neem ik gewoon even contact op en stel ik mijn vraag. JIJ! Toetsing & Training is wat dat betreft echt een partner die je kan adviseren om het maximale uit het systeem én uit je leerlingen te halen. Andersom denk ik ook mee over verbeteringen voor het leerlingvolgsysteem, zo helpen we elkaar.”
Meer informatie
Bent u benieuwd welke voordelen het toetsen met het JIJ! Leerlingvolgsysteem voor u heeft? Of wilt u advies over hoe u het systeem in uw situatie het beste in kunt zetten? Neem dan even contact op met een adviseur.