Verandering van schoolcultuur

Masterclass Toetsbeleid VO

Anders kijken naar leerlingen en meer zien! Dat dit kan met een toetsbeleid dat aansluit bij de schoolvisie leerden de eerste groep schoolleiders en directeuren vo tijdens de Masterclass Anders kijken, meer zien. Senior trainers Jesús de la Torre y Rivas en Sergej Visser gaven een workshop “Toetsbeleid en kwaliteit van toetsing” aan een enthousiaste club onderwijsprofessionals.


Toetsvisie

In de masterclass namen de trainers van Bureau ICE hun publiek mee in de uitdagingen die ontstaan bij een uitrollen van een inspirerend en gedragen toetsbeleid op hun eigen school. Jesús: “De Franse schrijver Antoine de Saint-Exupéry zei eens dat als je een schip wilt bouwen, je de bouwers eerst moet laten dromen van de eindeloze zeeën. Met een toetsbeleid is dat niet anders. Denk bijvoorbeeld samen met je leerlingen na over hoe ze getoetst willen worden en waarom. Hoe je dat op een inspirerende manier kunt doen, en hoe je uiteindelijk in een volgende fase je dromen om kan zetten in een coherent toetsbeleid.”

“Het was zó goed, je had er bij moeten zijn!”

mailde een enthousiaste deelnemer naar zijn collega

Praktische handvatten

Als experts in het Formatief Evalueren wisten Sergej en Jesús de aanwezigen op interactieve wijze in korte tijd veel kennis en praktische informatie mee te geven om op de eigen school mee aan de slag te gaan. De deelnemers startten met de Feed up vraag: ‘waar ga ik naartoe? ’ Deze werd opgevolg door de Feedback-vraag: ‘waar sta je?’ en de Feed forward-vraag: ‘hoe kom ik verder?’ Door deze vragen te stellen, wisten zij de schoolleiders snel handvatten te geven om de aansluiting te vinden met de kernwaarden van de school. Zo zorgen zij voor toetsen met een doel.

In kleine groepjes gingen de deelnemers aan de slag met deelvragen (bijvoorbeeld: wanneer toets je en hoe vaak?) Op die manier konden antwoord geven op hun eigen uitgangspunten van toetsing: Waarom toets je eigenlijk?

De deelnemers raakten vertrouwd met de complexiteit van de samenhang van toetsbeleid, toetskwaliteit en de implementatie van formatief evalueren en zagen de duidelijk de toegevoegde waarde van de ervaren trainers van Bureau ICE voor hun school. Door het toetsbeleid op te hangen aan de schoolvisie kunnen de schoolleiders gericht met hun beleid aan de slag. In de masterclass werkte iedereen aan de speerpunten van zijn eigen schoolbeleid, zoals ‘ontplooiing in kennis en bildung’, ‘verbondenheid en veiligheid’, ‘verrijking, openheid en toewijding of ‘alle leerlingen leren’. Zij maakten de verbinding tussen de uitgangspunten van toetsen en de kernwaarden van de school.

Door de vele enthousiaste reacties van de deelnemers aan de Masterclass hebben we besloten later dit jaar nog een editie te organiseren. Wil je hier bij aanwezig zijn, vul dat alvast je contactgegevens in. We nemen contact met je op zodra we een datum hebben vastgesteld.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *