Contact

Nakijktijd wordt leerlingtijd

Nakijktijd Wordt Leerlingtijd

Woensdagavond, 20:40 uur. Je zit op de bank met een kop thee, Netflix.. én een enorme stapel nakijkwerk. De toetsen die je vorige week bij alle kinderen hebt afgenomen, moeten worden nagekeken en geanalyseerd. Een van je leerlingen, Bas, vroeg vandaag al of hij de toets goed gemaakt had. Dat kon je hem nog niet vertellen.

Dit is een bekend beeld voor veel leerkrachten. Je neemt klassikaal de voortgangstoets af, de stapel ligt op je bureau, je gaat door met je lessen en ondertussen moet je ergens de tijd vinden om alles na te kijken. Dat nakijken gebeurt dus meestal in de avond, thuis. Maar wat als dat niet nodig is? Wat als je veel minder nakijktijd hebt? En daardoor op school meer leerlingtijd hebt en thuis meer thuistijd?

Stel je voor, Bas is toe aan zijn voortgangstoets. Een paar klasgenoten hebben hem vorige week al gemaakt en enkele van zijn klasgenoten zullen pas over drie weken aan de beurt zijn. Maar jij weet, Bas is er nu klaar voor. Hij kruipt ontspannen achter een van de computers en start zijn voortgangstoets. Omdat hij de toets pas maakt wanneer hij er echt aan toe is, heeft hij weinig last van toetsstress.

Na ongeveer 35 minuten is Bas klaar en krijg jij de resultaten en analyses binnen. Je roept Bas bij je en samen nemen jullie de antwoorden door. Naast het berekenen van een score, heeft de digitale toetsomgeving ook gelijk analyses gemaakt. Je kunt dus direct gezamenlijk bekijken welke onderdelen goed gingen en waar Bas nog wat aandacht nodig heeft. Kortom: vijf minuten na de toets weet jij waar Bas staat, weet hij zelf hoe hij verder kan en kun jij je verheugen op een avond op de bank zónder nakijkwerk.

Iedereen op zijn eigen moment
Het grote voordeel van digitaal toetsen is uiteraard dat de toetsen automatisch nagekeken worden. Daarnaast helpt het je als school om invulling te geven aan je toetsvisie en dus betekenisvol te toetsen. Er wordt nog veel klassikaal getoetst, iedereen tegelijk. Maar dan is zeker 25% van de leerlingen eigenlijk nog helemaal niet toe aan die toets en begint de toets voor die leerlingen al gestresst. Je merkt bij steeds meer scholen dat toetsing onderdeel is van het leerproces en leerlingen dus pas een toets moeten maken op het moment dat dat het beste is voor hun volgende stap in de ontwikkeling.

Vers in het geheugen
Vaak gaan er enkele dagen overheen voordat je als leerkracht al die toetsen hebt kunnen nakijken. Je bent in de klas alweer met nieuwe stof bezig en ook bij je leerlingen is de stof van vorige week wat weggezakt. Het bespreken van de resultaten levert dan niet zo veel meer op. Wanneer je de resultaten direct na het maken van de toets bespreekt, weet je leerling nog precies waarom hij bepaalde antwoorden heeft gegeven. Je kunt dus heel goed samen zien wat hij al goed kan en waar dingen nog extra of andere uitleg behoeven.

Toetsmoment wordt leerlingmoment
Door direct achteraf samen de resultaten te bespreken, wordt het toetsmoment echt een moment voor de leerling. Bas leert tijdens jullie gesprek waar hij staat in zijn ontwikkeling en hoe hij weer een volgende stap kan maken. Doordat het systeem al heel goed aangeeft op welke onderdelen hij goed en minder goed heeft gescoord, kun je hem gelijk aangeven wat hij nog kan oefenen via zijn verwerkingssoftware of met zijn werkboekjes.

Meer dan een score alleen
Een kind is meer dan alleen een toetsscore. Een digitale omgeving zoals het IEP Leerlingvolgsysteem geeft direct al veel rijkere informatie dan alleen een score, dat is een positievere insteek. Dat hoef je als leerkracht niet zelf te analyseren, maar kun je wel zelf met je leerling bespreken. En hoe mooi is het dan als Bas niet meer thuiskomt met alleen: “Ik had een 6”, maar met “Het ging wel aardig. Optellen van honderdtallen vind ik nog lastig, maar er zaten ook sommen over meten in en die gingen heel goed.” Zo wordt Bas ook eigenaar van zijn eigen leerproces.

Wanneer je digitaal toetst of de beoordelingen van je papieren toetsen digitaal verwerkt zoals met het IEP Leerlingvolgsysteem, wordt je nakijktijd weer leerlingtijd, kun je de toets echt inzetten als onderdeel van je onderwijs en je leerling met de resultaten direct verder helpen.

Het IEP LVS:

  • is een digitaal systeem, dus je hebt: direct resultaat én geen papierwerk meer mee naar huis;
  • biedt ook de mogelijkheid om toetsen op papier af te nemen zodat je aansluit bij de behoefte van jouw leerlingen;
  • geeft erg rijke informatie over de kennis en kunde van de leerling: veel meer dan alleen een uitslag;
  • geeft die informatie op een manier die ook begrijpelijk is voor kinderen;
  • stimuleert individueel toetsen: je leerlingen doen de toets pas wanneer ze daar aan toe zijn;
  • sluit qua lay-out goed aan bij methodetoetsen en verwerkingssoftware: het is voor kinderen dus een prettige en bekende omgeving.
Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *