TOA en de nieuwe rekeneisen: rekendocenten aan het woord!
In aanloop naar de lancering van de nieuwe rekentoetsen in TOA praten we je regelmatig bij over de ontwikkelingen, aan de hand van interviews met direct betrokkenen. Vandaag spreken we met twee docenten die hebben bijgedragen aan de nieuwe rekenopgaven: Marian Castenmiller van mboRijnland en Ciska Plas van Noorderpoort.
Jullie zijn als rekendocenten betrokken bij het ontwikkelen van de nieuwe opgaven voor TOA Toetsplatform, in het kader van de nieuwe rekeneisen. Wat heeft jullie doen besluiten om daaraan mee te werken?
Marian: “Het rekenonderwijs gaat mij zeer aan het hart. De meeste studenten hebben niet zoveel met rekenen. Dus ik werk graag mee aan alles wat het rekenonderwijs aantrekkelijker, beter en interessanter voor studenten kan maken.”
Ciska: “Bij mij precies hetzelfde. Veel mensen snappen het niet helemaal, maar ik heb echt een passie voor rekenen. En ik word er oprecht blij van om het over te brengen. Daarnaast: we weten dat er nieuwe examens aan zitten te komen. Dan kun je volgzaam zijn of vanaf het begin meedenken en meebepalen. Ik vond dit een mooie kans om zelf iets in te brengen.”
Heeft deelname aan het project opgeleverd wat jullie ervan verwacht hadden?
Ciska: “Absoluut. Ik heb het gevoel dat ik niet alleen iets gebracht heb, maar ook dat ik iets gehaald heb. Als rekendocent kun je geweldige sommen bedenken, maar het is verhelderend om vanuit relevantie over rekenen na te denken. Je steeds af te vragen of iemand iets in de gewone wereld echt zou gaan uitrekenen. Daardoor ben ik zelf ook op een andere manier naar rekenopgaven gaan kijken.”
Marian: “Rekenen komt voor in het leven van studenten, alleen zien ze dat zelf nog niet. Als onze rekenopgaven het eerste stapje zijn waardoor ze daar iets mee gaan doen, dan is dat heel positief. Het was een intensief project, maar als je er eenmaal in zit dan is het zo leuk. Ook om met andere rekenfanaten over elkaars opgaven te kunnen praten.”
Iets anders; in TOA zit nu een complete evaluatieroute met toetsen voor een nulmeting, voortgangstoetsen en examens. Wat vinden jullie van die drietrapsraket?
Marian: “Op mijn manier van lesgeven sluit het perfect aan, want zo werk ik nu al. Beginnen met een nulmeting. Daarna een voortgangstoets. En vervolgens op naar de examens.”
Ciska: “Ik gebruik de TOA-toetsen nu al voor de nulmeting aan het begin van elk schooljaar. Wat ik wel lastig vind is dat we nog met verschillende methodes werken. TOA voor de nulmeting, Studiemeter voor de voortgang, Cito voor de examens. Het zou mooi zijn om alles in één omgeving te kunnen doen.”
We hebben onderzoek gedaan onder rekendocenten
87% van de docenten wil met de nieuwe rekeneisen graag de ontwikkelingen van de student volgen
We zijn ook benieuwd naar jullie kijk op het rekenonderwijs in het algemeen. Waar besteed je aandacht aan in de lessen. Wat vind je belangrijk?
Marian: “Ik vind het altijd heel leuk om te zien wanneer een student iets gaat snappen. Laatst had ik iemand die letterlijk zei: ‘oh, maar breuken zijn dus niet zo moeilijk’. Geweldig. En ik vind het ook leuk om met filmpjes te werken. Om studenten te laten ontdekken dat daar ook rekenen in zit. De scene van Tom Cruise op de Burj Khalifa in Mission Impossible bijvoorbeeld. Hoe je dan snelheid en hoogte berekent.”
‘Soms ben ik blijer met de 5 van de ene student dan de 8 van de andere’
Ciska Plas, rekendocent Noorderpoort
Ciska: “Ik vind het belangrijk om studenten zelfvertrouwen te geven. Sommige jongeren hebben echt een trauma als het om rekenen gaat. Hen is zo vaak verteld dat ze het niet kunnen. Maar als je iemand laat ervaren wat hij of zij wél kan, dan is dat echt een succesmomentje. Daarom kan ik soms ook blijer zijn met de 5 van de ene student dan met de 8 van een andere. Als ze daardoor in zichzelf gaan geloven.”
Is er tot slot nog iets dat jullie collega-docenten willen meegeven?
Ciska: “Wees niet bang voor de nieuwe rekeneisen. Als er ergens veel vernieuwd wordt, dan is het in het onderwijs. Als je die vernieuwing omarmt, dan heb jij de controle. Dan is het geen probleem, maar een kans.”
‘Rekenen is onwijs leuk en het wordt alleen maar leuker’
Marian Castenmiller, rekendocent mboRijnland
Marian: “Mooie woorden. Ik zou zeggen: wees sowieso niet bang voor rekenen. Als mijn vroegere juf van de basisschool zou horen dat ik rekendocent was geworden, zou ze zeer verbaasd zijn. Net als veel andere rekendocenten ben ik ook maar het vak in gerold. En wat de nieuwe rekeneisen betreft; ja, het is misschien even investeren. Maar als je ziet dat daardoor bij meer studenten een lampje gaat branden, besef je weer waarvoor je het doet. Rekenen is onwijs leuk en het wordt alleen maar leuker.”
De nieuwe rekeneisen in TOA: waar kunnen docenten op rekenen?
1. Evaluatieroute
2. Domeintoetsen
3. Tussenantwoorden
4. Automatisch nakijken
5. Alles binnen het vertrouwde TOA
6. Trainingen voor het beoordelen en interpreteren van resultaten
Binnenkort: meer rekendocenten aan het woord!
Voor de volgende aflevering in deze serie gaan we met andere rekendocenten in gesprek over de nieuwe rekeneisen. Nieuwsgierig? Meld je aan voor onze mailings, dan houden we je op de hoogte!