Contact

Online, offline en hybride: een veranderend trainingslandschap

Vanaf maart is ons trainingsaanbod flink veranderd. Van enkel trainingen op locatie, naar hybride (deels online, deels offline) en zelfs volledig online gegeven trainingen. Het ziet ernaar uit dat deze trend nog enige tijd aanhoudt. Trainer Luuk vertelt over de omslag naar online trainen en geeft enkele tips voor wie aan een online training deelneemt en wie een online training wil geven.

 

Hoe ziet een gemiddelde week er voor jou uit?

Luuk: ‘Ik geef wekelijks zo’n 3 à 4 trainingen. Dit geldt ook voor mijn collega-trainers; bij elkaar opgeteld zijn dat een heleboel trainingen, waarvan het leeuwendeel momenteel online gegeven wordt. Hoewel een hybride vorm ook kan, trainen we bijvoorbeeld examencommissies en vaststeladviescommissies nog steeds bij voorkeur op locatie. Tijdens deze trainingen bekijken we veel documenten. We zijn continu in dialoog met elkaar, dat werkt offline allemaal net wat lekkerder.’

 

Een hybride training, hoe moet ik dat voor me zien?

Luuk: ‘Een hybride training, bijvoorbeeld zo’n vaststeltraining, daar beginnen we online mee. We duiken dan in het theoretisch kader dat de deelnemers nodig hebben om de training te vervolgen. We hebben twee online bijeenkomsten en tot slot komen we samen op locatie. Tijdens de laatste bijeenkomst gaan we echt met de documenten werken.’

 

En een online training, hoe gaat dat?

Luuk: ‘Volgende week geef ik een training over het werken met een examenhandboek. Ik heb een casus bedacht en ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van een formulier met opdrachten, in Forms. Tijdens de training gaat de groep uit elkaar in ‘breakout rooms’. Dit zijn digitale sub-vergaderkamers in Teams, waarmee je een groep tijdelijk kunt opsplitsen in kleinere groepjes. In deze breakout rooms gaan de deelnemers aan de slag met de casus. Daarna komen we weer samen en bespreken we de casus met de groep.’

 

Hoe worden de online trainingen ervaren?

Luuk: ‘Vooraf wordt er soms best tegenop gezien om 3, soms wel 4 uur lang online training te volgen, toch krijgen we achteraf vaak te horen dat de tijd voorbijvloog. We voegen bewust veel interactieve elementen toe aan een training. Ik zorg ervoor dat iedereen regelmatig aan de beurt komt om een vraag te stellen of te beantwoorden, zo houd ik de deelnemers betrokken en bij de les. Na elk uur pauzeren we 5 of 10 minuten. Even een korte pauze, los van het beeldscherm, doet wonderen.’

 

‘Zet je mailbox uit en draai je telefoon om.’

 

 

Welke tip kan je deelnemers van online trainingen geven?

Luuk: ‘Focus je écht op de training. Zet je mailbox uit en draai je telefoon om, zo word je niet afgeleid door binnenkomende notificaties. Het enige dat je voor onze trainingen nodig hebt is Teams en eventuele verstrekte documentatie. Andere programma’s kan je afsluiten.’

 

En wat adviseer je trainers die de stap naar online maken?

Luuk: ‘Het is slim om alles wat je nodig hebt op je scherm klaar te hebben staan. Ik vind dat je als trainer drie schermen nodig hebt. Ikzelf heb de camera en de deelnemers op het scherm recht voor me, rechts van me heb ik mijn PowerPoint-presentatie en links van me staan de begeleidende documenten en programma’s die ik gebruik klaar. Zorg daarnaast voor voldoende interactie tijdens je training. Er zijn verschillende tools die daarbij kunnen helpen, laat deelnemers weten dat ze via Teams op het handje kunnen klikken als ze een vraag hebben. Inbreken mag van mij altijd, ik ben daar vrij flexibel in.’

 

Als je mag kiezen, kies je dan voor online of offline trainen?

Luuk: ‘Ondanks dat de online trainingen erg goed gaan, en het fijn is dat we ook tijdens de coronapandemie door kunnen gaan met het trainen van onderwijsprofessionals, werk ik het allerliefst op locatie. Het persoonlijke contact met scholen en deelnemers is iets wat ik erg waardeer in mijn vak, en dat mis ik nu.’

 

Nieuwsgierig naar ons trainingsaanbod voor het mbo?

Kijk hier voor een overzicht van alle trainingen.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *