Een kijkje achter de schermen bij TOA: dit is TOA-trainer Frank van Oort

In deze rubriek geven wij een kijkje achter de schermen bij TOA. Wie zijn de mensen achter TOA? En wat motiveert hen om zich iedere dag weer voor 100% in te zetten? We trappen af met Frank, één van de TOA-trainers en voor vele klanten een bekend gezicht.

Dit is Frank.

Hij is 10 jaar docent Nederlands geweest. In zijn vrije tijd is hij muzikant (en soms zanger), doet alles met een lach en werkt sinds juni 2024 bij TOA/Bureau ICE. Hij woont samen met zijn vrouw, drie kinderen en hun hond in het Brabantse Veghel. Hoe is hij bij Bureau ICE terechtgekomen? Wat vindt hij het leukst aan een TOA-trainer zijn? En wanneer is een training succesvol? Op al deze vragen geeft Frank antwoord.

Vertel Frank, hoe ben je bij TOA/Bureau ICE terechtgekomen?

‘Voordat ik bij Bureau ICE terechtkwam, heb ik gewerkt op het Koning Willem I College. Een oud-collega van het Koning Willem I College had net de overstap van Bureau ICE naar Koning Willem I College gemaakt. Hij vertelde mij mooie verhalen over Bureau ICE en toen dacht ik: dit is wel een gaaf bedrijf om voor te werken. Daarnaast werkte ik zelf al jaren met het platform en was ik er altijd al blij mee. Vanaf dat moment ben ik de website van ICE in de gaten gaan houden in de hoop dat zij ooit een trainer nodig zouden hebben. En op een gegeven moment kwam er dus een vacature online.’

Heb je altijd in/voor het onderwijs gewerkt?

‘Ja, eigenlijk wel. Alle opleidingen die ik heb gevolgd waren gericht op het onderwijs. Ik heb onderwijsassistent gedaan, de theateropleiding en vervolgens de lerarenopleiding Nederlands. Ik heb mijn afstudeerstage op het Koning Willem I College gedaan en ik ben eigenlijk zo het vak ingerold.’

Wist je al van jongs af aan dat je in het onderwijs wilde?

‘Ja, dat werd me eigenlijk duidelijk gemaakt door mijn mentor op het voortgezet onderwijs. We hadden een project en de opdracht was dat we een krant moesten maken met een groep. Ik werd benoemd tot hoofdredacteur. Dus mijn taak was iedereen helpen om tot een goed stuk te komen en sommige klasgenoten aan te sturen. Aan het eind van het project zei mijn mentor: “Frank, ik heb je aan het werk gezien. Weet je wat jij moet gaan doen? Jij moet voor de klas gaan staan. Dat vak is helemaal weggelegd voor jou.” Toen dacht ik bij mezelf dat is nog best een goed idee en lijkt mij wel erg leuk. Full focus ben ik dat pad gaan bewandelen en zo ben ik leraar geworden.’

 

“En het allerleukst vind ik dat wanneer je een mbo-school binnenkomt, je ziet dat alle studenten gericht bezig zijn met hun toekomst.”

Wat vind je het leukst aan je rol als TOA-trainer?

‘Ten eerste dat ik op alle mbo-scholen mag komen. En het allerleukst vind ik dat wanneer je een mbo-school binnenkomt, je ziet dat alle studenten gericht bezig zijn met hun toekomst. Bijvoorbeeld als je binnenkomt bij Aventus of het ROC Nijmegen, daar zie je zo veel gebeuren. In het ene lokaal zijn ze bezig met het sleutelen aan een auto en in een ander lokaal staan toekomstige koks hun gerechten te koken. Dat is toch gaaf!’

Leuk! Je hebt als TOA-trainer natuurlijk ook uitdagingen. Wat is volgens jou de grootste uitdaging?

‘De grootste uitdaging waar ik tegenaan loop is dat sommige docenten echt een eigen kijk hebben op het beoordelen van toetsen en examens. Het is dan mijn taak om hen andere inzichten te geven of te vertellen wat de beste manier is van beoordelen. Met name dat we allemaal op dezelfde manier beoordelen ongeacht onze meningen of kijk op zaken.’

En wanneer is een training volgens jou geslaagd?

‘Binnen het mbo zit je al snel op een eigen eilandje, omdat het vaak hele grote scholen zijn. Je komt dan af en toe wel samen, maar al snel leer je op je eigen manier beoordelen. Het is belangrijk om eens in de zoveel tijd weer de koppen bij elkaar te steken en met elkaar te sparren over hoe je moet beoordelen. Dus als ik aan het eind van de training te horen krijg: “Erg fijn om nu te weten dat ik het altijd goed deed” of “Bedankt voor de tips en andere inzichten waarmee ik aan de slag kan”, dan zit ik voldaan in de auto en bel ik met één van mijn collega’s om te vertellen hoe geslaagd de training was.’

Zijn er ook momenten geweest waarbij je ineens besefte: “Ik heb echt impact gemaakt”?

‘Ja, dat was een training bij een school die volledig overging op TOA. Ik wist van tevoren al dat dit een uitdaging werd, omdat zij natuurlijk iets gewend zijn en de kans dat niet iedereen het eens is met deze overstap is natuurlijk aanwezig.

Al op dag één was ik aan het stoeien met de groep. Ze waren het namelijk totaal niet eens met de wijze waarop wij beoordelen, maar ik moest er wel voor zorgen dat ze het op onze manier gingen doen, anders matcht het niet met het platform. Langzamerhand kreeg ik wel steeds meer docenten mee of viel het kwartje, maar er was één docent die kritisch bleef.

Op een gegeven moment werd degene aangesproken door iemand anders uit de groep met: “Luister nou eens naar Frank. Hij heeft het zo en zo uitgelegd en als je het zo doet dan kom je bij de beoordeling die wij altijd hanteerden.” Ze begonnen dus elkaar te verbeteren en ook te overtuigen. Dat ontstond geheel organisch en mijn rol als trainer veranderde in observeren en bijsturen in plaats van leren en overtuigen. Dat was dus het moment dat ik dacht: ik heb nu indruk gemaakt.’

 

“Ik help dus ook echt elke mbo-student in Nederland en dat vind ik echt een super fijn gevoel.”

Wat motiveert jou om elke dag je werk als TOA-trainer te doen?

‘Ik kom letterlijk op elke mbo-school in Nederland en op elke school deel ik hetzelfde verhaal. Door mij wordt elke student waarvan de school TOA gebruikt op dezelfde manier beoordeeld. Heb je enig idee hoeveel studenten dat zijn? Dat zijn er écht heel veel. Van tevoren had ik niet bedacht dat ik zoveel impact zou kunnen maken, maar deze gedachte geeft mij wel een heel erg fijn gevoel.’

Heb jij nog mooie ambities binnen TOA/Bureau ICE? Of misschien wel binnen het mbo-landschap?

‘Mijn grote ambitie is dat we hopelijk ooit ook bij een taalvak ontwikkeling mee kunnen nemen in het beoordelen. Dat je door middel van formatief evalueren tot een resultaat kan komen. Op dit moment is dat nog erg ingewikkeld en lastig vanwege allerlei formaliteiten. Het zou mooi zijn dat als we in de toekomst op een punt komen met TOA dat we dus scholen hierin kunnen gaan helpen.’

Wil jij ook een training volgen bij Frank?

Bij TOA geloven we in groei. Niet alleen bij de student, maar ook bij jou als docent. Benieuwd naar onze trainingen? Bekijk hier het aanbod.

Heb je vragen over onze trainingen? Maak dan een afspraak met één van onze TOA-adviseurs.

TOA-trainingen

Wil je op de hoogte blijven van alle TOA-ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Ook zijn wij te vinden op LinkedIn.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *