TOA collega van het eerste uur Petra Walraven – van Dinther

Teamleider Realisatie Petra Walraven – van Dinther is met haar team onder meer verantwoordelijk voor het invoeren van de toetsen in het TOA-toetsplatform. Vijftien jaar geleden maakte zij de ontwikkeling van TOA van dichtbij mee. In de eerste maand werden 812 toetsen afgenomen, weet ze te vertellen. Inmiddels zijn dat er miljoenen per jaar.

De eerste digitaliseringsslag vond al vóór de introductie van TOA plaats, herinnert ze zich. “TOA was de opvolger van Digibo, wat stond voor digitale beroepsopleiding. Dat was het eerste systeem waarmee scholen onze intaketoets beroepsopleiding web-based konden afnemen. Tot die tijd boden we de intaketoets als papieren boekje aan, en ook nog een tijdje op cd-rom.”

Meer toetsvarianten en nieuwe functionaliteiten

“In 2008 moest er een nieuw systeem komen omdat we meer wilden dan met Digibo te realiseren was. We wilden onze klanten onder andere meer toetsvarianten kunnen aanbieden. En nieuwe functionaliteiten zoals digitaal beoordelen. Ook verwachtten we een groei in gebruikers. Toen besloten we een nieuw systeem te ontwikkelen. Dat werd TOA. Een belangrijk verschil met het oude systeem was de opsplitsing in twee delen, die er nog steeds is. Enerzijds een beheeromgeving, waarin docenten voortaan zelf het beheer en het inzetten van toetsen konden regelen en daarvoor dus niet meer van Bureau ICE  afhankelijk waren. En anderzijds een toetsomgeving voor kandidaten. De toetsstructuur werd ook veel overzichtelijker.”

“Leuk weetje: tijdens het ontwikkelingstraject hanteerden we ‘BAS’ als werktitel. Dus TOA had ook BAS kunnen heten.”

Van 812 afnames per maand naar miljoenen per jaar

“In mei 2009 hebben we de eerste toetsen in TOA gezet. Ik heb teruggevonden dat we toen 163 toetsen in het systeem hadden; in totaal zijn ze 812 keer afgenomen in die maand. Tegen het einde van het eerste jaar zaten we al op 25.000 toetsen per maand. En inmiddels gaat het om bijna vier miljoen afnames per jaar. Waarom men voor TOA koos? Docenten kenden de papieren variant van onze intaketoets. Boekjes die we opstuurden naar de scholen, waar leerlingen met een pen in moesten schrijven. Boekjes die we opstuurden naar de scholen, waar leerlingen de toetsvragen in maakten. Die boekjes moesten docenten dan weer handmatig nakijken. Met TOA werd dat allemaal

digitaal, wat enorm veel nakijktijd scheelde. Bij Bureau ICE werken zeer bevlogen en vakkundige collega’s die kwalitatief goede toetsen ontwikkelen. En we luisteren goed naar onze klanten. Daardoor kwamen er steeds meer toetsen bij, waardoor TOA in de loop van de jaren ook interessant bleef.”

Met een bus langs de scholen

“We zijn hier eigenlijk altijd bezig met wat er beter kan voor de klant. Nu we zo terugblikken op TOA realiseer ik me dat er best veel gebeurd is. We hebben zelfs even een bus met computers gehad die langs scholen reed om online toetsen af te nemen als instellingen daarvoor de faciliteiten niet hadden. Ik heb me voorgenomen om meer van dit soort dingen te gaan vastleggen voor het volgende jubileum van TOA.”

Petra Walraven – van Dinther  – Teamleider Realisatie

TOA 15 jaar Magazine

Dit artikel is onderdeel van het TOA Magazine, speciaal uitgebracht voor ons 15-jarig jubileum. Het magazine bevat een mix van interviews met docenten, achtergrondartikelen, puzzels en meer. Vraag het TOA Magazine gratis aan.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *