Contact

Een open dag achter gesloten deuren: zo pakten ze het aan bij het Summa College

Een open dag terwijl de samenleving op slot zit. Het klinkt nogal tegenstrijdig. Toch hielden de 26 scholen van het Summa College eind januari ‘gewoon’ een open dag. Hoe pakten ze het aan? We blikken terug met communicatieadviseur Marloes Heetman en docent Jessica Ooms.

 

Gedegen onderzoek

“Wij vinden het belangrijk om te weten hoe studenten zich oriënteren, omdat het bijdraagt aan onze doelstelling: de juiste student op juiste plek”, begint Marloes. “Om dat op een gedegen manier te onderzoeken hadden we eerder al de klantreis van de toekomstige student in kaart gebracht. Daaruit bleek dat een mbo-student een keuzetraject doorloopt, waarin je met voorlichting het liefst het hele jaar door vragen kunt beantwoorden. Dus we hadden al een toekomstwens om 24/7 voorlichting te kunnen bieden in een online vorm. Ooit. Dachten we. Want toen werd het maart en moesten we meteen kijken wat er online kon.”

 

Sfeer is doorslaggevend

“Uit onze eerdere onderzoeken bleek ook dat het fysieke stuk enorm belangrijk is”, vervolgt ze. “Sfeer is doorslaggevend. Een student wil in een gebouw rondlopen. Ervaren hoe docenten zijn, hoe medestudenten zijn. Dat kun je nooit helemaal ondervangen met een online open dag. Achtergrondinformatie kan in webinars en met filmpjes, vlogs en blogs. Maar wij zijn een grote organisatie met veel verschillende scholen. In een laboratorium is de sfeer heel anders dan bij een horeca-opleiding. Daarom is het belangrijk dat de school zichtbaar is.”

 

“Normaal hebben we een mooie route voor studenten; dat hebben we nu met een camera gedaan.”

 

Filmpjes, vlogs en live-activiteiten

Een van die scholen is Summa Laboratorium, dat dit studiejaar het predicaat ‘topopleiding’ heeft in de Keuzegids mbo. “Marketing-communicatie had een webpage gemaakt waarvoor wij content konden aanleveren om een goed beeld van onze school te geven”, vertelt Jessica, behalve docent burgerschap & ondernemend gedrag ook PR-coördinator binnen Summa Laboratorium. “Dus we zijn met het hele team filmpjes gaan maken. Normaal hebben we een mooie route voor studenten; dat hebben we nu met een camera gedaan. Studenten die op stage zijn, hebben vlogs gemaakt. En tijdens de open dag hadden we live-activiteiten. Een rondleiding door onze laboratoria. Studenten die bezig waren met experimenten. En ook zoveel mogelijk studenten aan het woord, specifiek over de sfeer op school. Zo krijg je daar toch een beeld van. En ze vonden het zelf ook superleuk om weer eens naar school te kunnen komen.”

 

Geleerd van de open dag in november

Marloes: “Tijdens onze open dag in november hebben we al goed gekeken en gemeten wat wel en wat niet werkte. Daar hebben we veel van geleerd. Een voorbeeld? We hebben de schoolpresentatie niet meer live gedaan. Dan ben je te afhankelijk van de wifi. Los daarvan hebben we nu een live-moment georganiseerd om vragen te stellen. Met sessies waarvoor studenten konden inloggen. En één-op-één-calls met een zorgcoach of docent.”

 

Positieve feedback

Tot slot: hoe hebben toekomstige studenten de open dag ervaren? En hoe kijken de docenten er zelf op terug? “We moeten er nog een analyse op loslaten, maar de eerste feedback is positief”, aldus Marloes, verwijzend naar een enquête die door onderzoeksbureau Markteffect is gehouden. Ook Jessica is tevreden: “In november was het allemaal redelijk last minute, met veel stress en een hoop geregel. Vergeleken met toen ging het nu veel beter. We hadden veel goede informatie online staan. Tijdens live-sessies hadden studenten heel gerichte vragen. En we hebben al veel aanvragen voor meeloopdagen.”

 

Geen vervanging

Dus, volgende keer weer op deze manier? “Het liefst niet”, lacht Jessica. We zijn heel blij met alle online onderdelen. Maar wij zijn ook supertrots op ons gebouw en onze locatie. Dat willen we ook graag laten zien. Net als de bedrijven waar studenten stage kunnen lopen. Dat mis je toch bij een online open dag. Online is een mooie aanvulling, maar zeker geen vervanging. Eigenlijk net als bij het onderwijs zelf.”


Wil je ook met ons in gesprek over wat er bij jullie op het mbo speelt?

Neem contact met ons op via toa@bureau-ice.nl, we delen jullie verhaal graag!

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *