Sergej’s tip: 1 minuutje maar

Sergej Visser - trainer JIJ!

Sergej’s tip voor Fase 1: De reis plannen (Voorbereiding): 1 minuutje maar

Kort: leerling vertelt in 1 minuut zoveel mogelijk over het onderwerp
Nodig: post-its / schrijfpapier Tijdsduur: 10 minuten

Hoe: leerlingen vormen tweetallen. Bij een oneven aantal leerlingen: één drietal toestaan of zelf een duo vormen met een leerling. De docent introduceert het nieuwe onderwerp, bijvoorbeeld Spijsvertering bij biologie, of De Eerste Wereldoorlog bij geschiedenis. Het onderwerp moet duidelijk zijn, maar met zo min mogelijk details worden gebracht.

Iedere leerling krijgt de opdracht om één minuut achter elkaar te vertellen wat hij/zij al weet over dit onderwerp. Voordat de leerlingen gaan praten, krijgen ze 3 minuten om 3 tot 5 steekwoorden op een post-it of briefje te zetten en eventueel informatie over het onderwerp op te zoeken (individueel, in stilte). Dan is het de beurt aan leerling 1 om één minuut achter elkaar te vertellen over het onderwerp. Stilvallen, in herhaling vallen of off-topic praten is verboden. Daarna is de andere leerling aan zet om een minuut lang onafgebroken over dit onderwerp te praten.

Als alle leerlingen hun minuut hebben volgepraat, kan de docent ook 2-3 leerlingen kiezen om hun minuut spreektijd voor de hele klas te doen. Haal na elke spreekbeurt wat feedback op van medeleerlingen. Als er daarna nog foutieve informatie overblijft, corrigeer deze dan.

Opbrengst: leerlingen denken na over het onderwerp en activeren eigen voorkennis. Leerlingen delen hun gedachten en halen informatie terug.
Tip: gebruik een timer op je telefoon, of gebruik een online stopwatch op je digibord (www.online-stopwatch.com).

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *