Menu
4e Nationale Toetscongres 2019 - Anders kijken, meer zien - banner 1
4e Nationale Toetscongres 2019 - Anders kijken, meer zien - banner 6

Kristel Vanhoyweghen

De ‘wetenschap van het leren’ door de ogen van de leraar

Hét hoofddoel van elke leraar is er voor zorgen dat zijn leerlingen zo veel mogelijk bijleren. Kennis bevordert immers het kritisch en creatief denken, de  probleemoplossende vaardigheden én je zal er vooral nog sneller door bijleren!

Ondanks dit cruciale belang van bijleren, weten we bitter weinig over hoe leerlingen bijleren (en onthouden), welke methoden het leerrendement bij leerlingen het sterkst verhogen en welke vormen van toetsing daar dan bij horen.

Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie over hoe het leren écht werkt. Deze wetenschap van het leren werd eveneens vertaald naar instructie- en toetsmethoden die voor optimale leeractiviteiten zorgen. Ze zijn daarbij makkelijk implementeerbaar, eenvoudig toepasbaar en uitermate effectief voor leerlingen van verschillende leeftijden.

 

Korte biografie

Kristel Vanhoyweghen is onderwijswetenschapper (MSc in the Learning Sciences). Ze doceert het vak ‘leren en ontwikkelen’ aan de lerarenopleiding van de Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen en geeft zelf ook les in het voortgezet onderwijs. Ze vertaalde ‘the science of learning’ naar de klaspraktijk en maakte daarbij ook de transfer naar hoe effectieve instructie er dan uit kan zien. Ze geeft regelmatig workshops of lezingen voor lerarenteams, ouders en leerlingen. Ook Pedagogische Begeleiders volgden haar uiteenzetting.

4e-Nationale-Toetscongres-Kristel-Vanhoyweghen